Uitgelicht

De rit rond het Markiezaatsmeer: 1 juni 2024

We gaan 1 juni weer fietsen.

De rit rond het Markiezaatsmeer op 1 juni begint bij de Mattemburgh. Dat is een prachtig landgoed met een orangerie waar een restaurant in is gevestigd. Het is gesitueerd in de zuidwesthoek van de provincie Noord-Brabant.

Vanwege de openingstijden verzamelen we daar vanaf 11:00u. We kunnen daar eventueel wat gebruiken en daarna om 11:30u vertrekken.

Het officiële adres van de Mattemburgh is:
Antwerpsestraatweg 181
4631 PN Hoogerheide

Om de parkeerplaats te bereiken, moet je daar de Beukendreef in en dan het tweede pad rechts nemen, dan rijdt je zo de parkeerplaats op.

Zoals altijd neem ik een pomp, plakspullen en wat klein gereedschap mee. Als iedereen zelf voor water en wat leefgoed zorgt dan komen we niet om van de honger en de dorst. Het wordt weer een prachtige rit dus komt allen.

Groetjes van mij,
Charles

https://oudefiets.nl/kalender/fietstocht-rond-het-markiezaatsmeer-hoogerheide/

Transportfiets Gazelle 1949-1950

Normaal houd ik me bezig met oude staelen race- en toerfietsen, met een lichte voorkeur/afwijking voor PEUGEOT. Ik verzamel niet, knap ze op en verkoop ze. De allermooiste mag altijd blijven (zolang het duurt). Momenteel is dat een Jabo Race Model Campagnolo en als zodanig afgemonteerd. Maar naast die ranke renpaardjes kwam ik van de week een heus werkpaard tegen, zeg maar gerust een boerenknol. Er moet heel wat aan gebeuren, maar dat is de lol. Gezien de springende gazelle’s in het kettingwiel is het onmiskenbaar van gelijknamig merk. Het voorwiel is kleiner dan achter, en is mogelijk ooit vervangen, gezien de ruimte aan het (geknakte) voorspatbord.  Het achterwiel heeft fors speling op de as, en mist ook een spaak. De hevel van de remnaaf (waar het chroom van af bladdert) staat los en mist de nodige klemband. Het zadeldek zit aan een zijde los. Het geheel bevat roest en vergt onderhoud. Ik wil er het nodige, maar niet meer dan noodzakelijk aan doen, zonder het authentieke karakter geweld aan te doen. Het framenummer is 765158 en het boekje “Hoe oud is deze fiets?” van de vereniging “De Oude Fiets” raadplegend moet het bouwjaar 1949 of 1950 zijn. Driekwart eeuw zo’n beetje.

Ik houd me aanbevolen voor jullie wijsheden. Het is voor mij een andere tak van (tran)sport. Maar net zo goed een leuke.

Fietsgroet,

Marco Verbaant

Sprang-capelle

DCR transportfiets te koop

Hallo,

Mijn DCR transportfiets heb ik te koop gezet op Marktplaats, het zou leuk zijn als die bij een liefhebber terecht komt.

Zie in de bijlage de foto of de advertentie: https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2110278410

Rotterdamse oldtimer / klassieke DCR transport fiets, frame gekocht ongeveer 1980, daarna over de jaren  opgeknapt en opgeslagen.

De fiets is van de Rotterdamse DCR fabriek, die tot eind ’70 in de Jensiusstraat stond. De fietsen van DCR waren van een heel hoge en zware kwaliteit. In 1980 waren de laatste DCR fietsen, een  eenvoudig heren model met terugtrap rem nieuw al 550,- gulden, een hoge prijs voor de allerbeste kwaliteit. Een transportfiets als deze was toen al niet meer te verkrijgen en hoger in prijs dan het gewone model.

Deze transport fiets is naar schatting eind ’50 of mogelijk begin ’60.

Frame + rek + stuur + trapas + voorvork gekocht ca. 1980

– Frame is nieuw gepoedercoat
– Frame is voorzien van biezen in DCR stijl door een etalage schilder
– Nieuwe spatborden
– Nieuwe wielen
– Nieuwe banden (zie foto) + binnenbanden
– Trapas goed en zonder speling
– Nieuwe zware ketting
– Nieuw Lepper transport zadel, dat mag ondertussen wel een beetje vet gebruiken

De fiets is weggezet in de opslag en er is niks meer mee gedaan, zie bijvoorbeeld de foto van de banden waar de giet nokken nog aan zitten. Het is erg jammer maar de fiets staat meer in de weg dan dat ik er plezier van heb. Op straat neerzetten is geen optie. Deze DCR is dus te koop.

Vriendelijke groet / Kind regards / Alles Besten / Cordialement,

Menno Janssen

www.motoclassiccollection.com 

Koffie en thee bezorgen op de Maxwell

Hier is hij dan de jongste van club en wordt nu zakelijk gebruikt. Nou ja, af en toe natuurlijk, want het blijft mijn fiets. Maar mijn zoon brengt er dus echt koffie en thee mee rond en dat wilt zeggen in zakken natuurlijk👍🏼

Ronald

Vervolg op:
Maxwell kruisframe van Ronald
Maxwell kruisframe van Ronald deel 2
Maxwell kruisframe van Ronald deel 3: belettering
Maxwell kruisframe van Ronald deel 4
Maxwell kruisframe van Ronald deel 5: klaar!