De oplossing van Google: Google for education

Google heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in onderwijs. Het meeste daarvan is gratis te gebruiken voor scholen. Veel scholen hebben vanuit traditie altijd gekozen voor een oplossing van Microsoft, gewoon omdat dit zo gegroeid is. Andere kiezen de laatste jaren voor Apple, omdat zij de afgelopen jaren op educatief gebied een grote voorsprong hebben opgebouwd. Google is in steeds meer opzichten een aantrekkelijk alternatief, vooral omdat zij hun diensten overwegend gratis aanbieden en hun versie van de laptop, de Google Chromebook, ongeveer €250,= kost tegenover een macbook air die begint bij €1100,=.

Voor docenten is er veel te halen bij Google. Je kunt bijvoorbeeld gecertificeerd google-educator worden. De volledige cursus staat online. google certified teacher

Dit zijn interessante ontwikkelingen voor het onderwijsveld en een uitvoerige discussie waard tussen innovatieve docenten en ICT-afdelingen. Waar ICT-afdelingen nu nog vaak op de klassieke manier omgaan met technologie (het beheren en inrichten van ICT-omgevingen en informatiestromen), kunnen ze met het introduceren van cloud-oplossingen zoals google for education (of office 365 van microsoft) zich meer richten op de regie van ICT-oplossingen in onderwijsinstellingen en zorgen voor het optimaal ondersteunen van het primaire proces.

Willen we succesvol zijn in het opnieuw uitvinden van leren in de 21e eeuw, dan zal het begeleiden van docenten en leerlingen op deze weg de belangrijkste rol moeten zijn van ICT-medewerkers, en niet langer het onderhouden van servers en vaste PC’s.

Ik ben benieuwd wat initiatieven als die van Google gaan opleveren. En of ze ooit onze privacy serieus gaan nemen. Want dat is nog een klein obstakel dat overwonnen zal moeten worden, is mijn inschatting.

Hoe denken jullie over deze ontwikkelingen? Reageer hieronder!

2012 herzien, oude schoolplaten winnen!

Alle eer gaat dit jaar naar Jasper Rijk. Zijn artikel over online schoolplaten is onverminderd het meest bezochte op deze site.

The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2012 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

600 people reached the top of Mt. Everest in 2012. This blog got about 4.800 views in 2012. If every person who reached the top of Mt. Everest viewed this blog, it would have taken 8 years to get that many views.

Click here to see the complete report.

De toekomst van leren 1: MOOCS (Massive Open Online Courses)

Het zal velen al zijn opgevallen: het digitaal ondersteunen van leerprocessen is hot! De uitgeverijen zijn druk bezig om een inhaalslag te maken en veel scholen kiezen voor ict-ondersteuning in de klas, middels laptops, tablets, smartphones, etc.

Een nog grotere ontwikkeling zien we bij platforms die complete cursusprogramma’s aanbieden. Veel van deze MOOCS (Massive Open Online Courses) zoeken aansluiting bij de traditionele scholingsinstituten, zoals universiteiten en hogescholen. Het wachten is nu op Nederlandse initiatieven die aansluiten op het voortgezet onderwijs.
Het aanbod is overweldigend maar roept veel vragen op: hoe kunnen wij als docenten deze ontwikkelingen gebruiken om ons onderwijs interessanter en flexibeler te maken? En kunnen wij dit soort cursusaanbod überhaupt integreren in onze schoolsystemen. Hoe zit het met de beoordeling?

Een paar mooie voorbeelden je hieronder.

Coursera

coursera

Udemy

udemy

Canvasnet

canvasnet

jux.com

Als je eenmaal begonnen bent met het maken en verzamelen van digitaal materiaal, wil je het ook aantrekkelijk presenteren. Een van de mogelijkheden om dit eenvoudig en snel te doen, is jux.com

Het vak informatica op VC Walterbosch werkt veel met tutorials en on line lessen, en heeft daarom al zijn lessen op jux online gezet, op vcinformatica.jux.com

jux

Een ander mooi voorbeeld is de site van oud-collega Marlies Schoonen, die prachtige tutorials maakt voor het vak scheikunde en deze plaatst op jux. Kijk maar eens op Scheikunde.jux.com

jux-marlies

De leraar reist langs onbekende, digitale wegen

Mooie bijdrage van Gijs Palsrok

Marcel Kesselring

deze blog werd woensdag 5 september 2012 gepubliceerd op Het Kind en in de Kanamori krant

Kinderen maken intensief gebruik van ict en sociale media. Ze leren zichzelf – soms al op tweejarige leeftijd – allerlei nieuwe vaardigheden aan. De leraar – van een andere generatie – probeert bij te blijven en aansluiting te houden. Een groot deel realiseert zich dat de juiste toepassing en integratie van (sociale) media een grote meerwaarde kan hebben in het leerproces. Maar waar begin je? En – nog spannender – waar leidt het naartoe? Vier leraren en een schoolleider vertellen over hun reis langs onbekende paden.

De rol van de leraar verandert. Klassikaal kennis overdragen is minder urgent, veel kennis ligt immers letterlijk op straat. De leraar van de 21ste eeuw zal zich vooral onderscheiden als coach,  als begeleider van het leerproces. Hij weet sociale media op pedagogisch-didactische wijze in te zetten.

View original post 1.927 woorden meer