zaterdag 28 november 2009

Bekijk mijn Netlog profiel

Wil je in de toekomst geen uitnodigingen meer ontvangen van je vrienden? Klik hier.

Kvd
man - 42 jaar
Oost-Vlaanderen

1   vriend
    Hey!

Ik heb een Netlog profiel aangemaakt met mijn foto's, video's, blog en events en ik wil je toevoegen als vriend zodat je dit kan zien. Eerst moet je je registreren op Netlog!
Daarna kan je ook je eigen profiel aanmaken.

Neem een kijkje

Groetjes,
Kvd

Wordt de bovenstaande button niet goed weergegeven?
Klik dan hier, of plak onderstaande link in de adresbalk van je browser.

Netlog NV/SA - E. Braunplein 18. B-9000 Gent. Belgium. .
BE0859635972 - abuse-nl@netlog.com

zaterdag 10 mei 2008

Brighton by Bus

Van de haven naar de stad kun je de bus nemen voor een ritje van ongeveer 20 minuten.

Gelukkig had Koen altijd een boekje bij voor het geval iemand op de bus wat wou lezen...

Dieppe - Nieuwpoort: Here Comes The Sun

Na het passeren van Calais kwam stilaan de nieuwe dag in zicht. We lagen voor Dunkerque bij het ochtendgloren. De laatste wachtploeg was intussen op motor overgegaan, omdat de koers nu pal in de wind lag.
Nog even verkleumd wachten op de eerste koffie.
En de verse koffiegeur haalde alle zeilers uit hun kooi voor de laatste mijlen naar Nieuwpoort.

Dieppe - Nieuwpoort: s'nachts

Bij nacht werd de wacht gewisseld om de 2 uur, met ploegjes van 3.

Een navigator, een stuurman (-vrouw) en een derde bemanningslid voor de zeilen.

De nachtvaart verliep voorspoedig en veilig.
Nabij Cap Gris-Nez hadden we zelfs 20 knopen wind en een vaart van 9 knoop.
Zou dat aan onze bananen liggen?

Ieder deed zijn/haar wachtje, sommigen zelfs wat langer dan nodig - waarschijnlijk uit pure opwinding.
De rest van de crew kon de slaap goed vatten, gewiegd door de golven.

Zeilen bij nacht is iets speciaals. Navigeren op de instrumenten.
Het geluid van wind en golven, de bewegingen van het schip - anders niets.
Alleen op de wereld.

Dieppe - Nieuwpoort: 24 uur

Dieppe was leuk, écht een aanrader.
Alleen wat te veel volt op de steigers.

Door de omstandigheden aldaar, was onze planning vanzelf naar een lange 24-uurs tocht verschoven.
Dieppe - Nieuwpoort moet nu in één reis.
Vertrek op zaterdag, kort voor de middag. We moeten zondag zéker in Nieuwpoort zijn.
We hebben er 131 mijl en 24 uur over gedaan.
Verrassend goed zeilweer, zonnig, meestal tussen 10 en 15 knopen wind.

Weldra viel de avond en werden de voorbereidingen voor de nacht gemaakt.

Bananen!

We zijn niet bijgelovig, maar één mysterie blijft ons achtervolgen.
Hoe zit dat nu met bananen op zee?

Er zou een taboe op rusten, om die dingen mee aan boord te nemen.
Ze zouden voor onheil zorgen, slecht weer en storm.
Anderen schrijven er goede medische eigenschappen aan toe voor zeezieke bemanning.
Zoek het maar op: hoe meer je erover leest, hoe groter het raadsel.

Zelf hebben we de ervaring dat er elk jaar bananen mee aan boord waren, én dat er elk jaar ook stormweer was...aha!
Dit jaar dus geen bananen meegenomen...geen storm de eerste dagen, maar wel wat zwaar weer.
Voor het tweede deel van de week werd mooi weer voorspeld. Véél minder wind.
Na al die jaren zijn we wel wat storm gewend en dus namen we in Brighton het zekere voor het onzekere: hier die bananen!
We willen wel nog wat wind in de zeilen de komende dagen.

Brighton is FUN

Een kleine aanvulling over ons bezoek aan Brighton...

Dinsdag zijn we in zwaar weer geland, net voor de avond viel.
Voor woensdag was er storm voorspeld (tot 9 BF) en dit weerbericht was zeer correct...de golven sloegen tegen de havenmuren met opspattend water en schuim tot meer dan 10meter hoog.
Als je dan het hele eind naar Brighton zeilt, kun je beter ook wat tijd besteden aan de stad zelf. Dus werd woensdag besteed aan sight-seeing, shopping en andere leuke dingen.

Brighton Pier, The Lanes, the beach, a little museum,...
The Royal Pavillion lukte niet door een brandalarm, maar de pub lukte natuurlijk wél.

Woensdagavond brachten we door in de bar van de lokale Sailing Club, waar we ons uiteraard hebben ingeschreven in het visitors-book als "Sailing Club De Kille" uit Waasmunster.
Met grote Engelse ales en een authentiek bakje "chips" een comfortabel plekje gekozen in zetels aan het raam.
Met uitzicht op de haven en de zee... om een zwaar gehavend zeiljacht met gescheurde zeilen en ontredderde bemanning de haven te zien binnenlopen. Kris was nog aan boord van de Sealord en zag de poging om aan te meren van dichtbij gebeuren. Big trouble...
Tenslotte een vriendelijk goodbye en met een volle buik naar onze slaapzak, om morgen de opstappers te verwelkomen met een English breakfast.

zaterdag 3 mei 2008

Positie?

Volg de positie van de Sealord van dag tot dag.

Grotere kaart weergeven

Sealord begint aan 24uurs-reis

De Sealord vertrok vrijdagmorgen uit Dieppe, met bestemming Boulogne.
Afstand: 52 mijl – vermoedelijke aankomst rond 20u.
Een paar mooie zeil-uren werden gevolgd door windstilte en dus kwam de planning in het gedrang.
Aan boord lekker gekookt en de hele dag in de zon doorgebracht, en uiteindelijk werd beslist dat we beter terugkeren naar Dieppe, om zaterdag heel vroeg om 3 à 4 uur uitvaren, om dan om in één keer tot Dunkerque te gaan.

Zo gezegd zo gedaan.

Op de bezoekersponton van Dieppe aangemeerd werd de stroomkabel geplaatst en begon de batterijlader te roken…en gaf algauw de geest.
Er was enig tumult onder de verschillende schepen aan de steiger, in verband het wél of niet hebben van electriciteit…groot misterie.
Een Rus vertelde ons dat hij kort daarvoor een spanning van 400 V gemeten had ipv 220 V op de stopcontacten.
Dat was dus bijna zeker de reden voor de verbrande batterijlader.
Vervelende schade dus.
Bewijs leveren…verzekeringspapieren…vaststellingen door een nog op te roepen electricien…dat alles maakt dat we dus niet vroeg zullen kunnen vertrekken.

De avond in Dieppe hebben we onder zang en gelach in La Marmite Dieppoise van de specialiteiten van de chef genoten, en afgesloten in Bar Le Pirate.

Zaterdagmorgen heen en weer tussen havenkantoor en steiger met papieren, …om 11:30 kunnen we eindelijk losgooien.
De langbesproken nachttrip komt er nu dus noodgedwongen: we maken de tocht van Dieppe naar Nieuwpoort in één reis.
Vanavond passeren we voor Boulogne en Calais en Dunkerque zullen we kruisen bij nacht.
111 mijlen – waarschijnlijk 24 uur onderweg, en dus zondag verwachten we rond de middag in Nieuwpoort te landen.

vrijdag 2 mei 2008

Donderdag: de 2°’B-day.

Niets aan te doen : donderdagmorgen een ploeg van 5 matinale opstappers ( om 4u vertrokken in Wosmusteren) en 2 lustige leavers (zie vorig bericht).

Na een groepsfoto met ‘bright’ Brighton op de achtergrond, een mooi vertrek onder de zon en …. Toch wel wat wind.

We ‘draaiden’ een kleine 3 uren op volle toeren (8-9 knts), dronken een eerste cava op de gezondheid van onze Benjamin (43 j, het is toch een seniele crew …) en luttele mijlen erna noopte de ‘greenwich’ ons tot een vorm van filosofische beschouwingen overgoten met een 2° cava.

Allé, prachtig zeilweer; iedereen komt aan zijn trekken. Koers ? Boulogne, natuurlijk ! Ja, jong, vanaf een uur of vier zakt de wind wel genadeloos snel weg. Enkele naïeve toeters maken gewag van de toch erg zuidelijke positie op de kaart, wel ver weg uit de koers naar ‘B’ : de opmerking wordt smadelijk weggelachen met : “ja, jong we zitten ver in Avignon”. Enfin, na een heerlijke hutsepot worden de zeilen gestreken en varen we op motor naar ‘Dieppe’. Eén letter verschil.’

Ondertussen is het 00u30 : de dag van de 1° D wordt afgerond met een krachttoer om de living slaapwaardig te maken voor W, M en ‘D’

Van uw reporter aan boord, Cor.

donderdag 1 mei 2008

Wisseling van de wacht.

Héél vroeg deze morgen zijn de 'opstappers' vertrokken in Waasmunster om al om 9u30 in Brighton aan te komen. Een lading bagage wordt geladen en Cor, Ludo, Dirk, Wim en de Michen betrekken hun hut.

Pieter en Kris verlaten vandaag de Sealord en keren met de auto terug naar Waasmunster. Onderweg halen we de herinneringen aan de leuke dagen nog eens op. Vlot bereiken we Folkestone en reeds enkele minuten later staan we op de trein.

16u00 aankomst in Waasmunster, auto in box van Wim aangemeerd.

9° - bewolkt, goed zicht - 20 knopen ZW

We hebben ervan genoten en wensen de opstappers en blijvers nog een behouden vaart. Planning voor vandaag was vandaag nog onzeker, maar toen P&K vertrokken stond iedereen reeds in zeilkledij klaar met de trossen in de hand. Onderweg zou gekozen worden voor ofwel tocht naar Dover ofwel overtocht naar Boulogne. In elk geval wordt het vanavond (zeer) laat alvorens de Sealord weer in een haven zal aankomen.

Later meer hierover dus...

Kris.

woensdag 30 april 2008

Rustdag.

Na een trip van meer dan 14 u gisteren en met 8 bft voorspeld voor vandaag hebben we besloten een rustdag te nemen. Uitslapen dus.

We genieten van een koffietje en een deugddoende douche en gaan shoppen. We zitten in Engeland en dus kunnen we niet zonder een 'English Breakfast'.

Saucages, bacon, eggs, black pudding, mushrooms, maple sirup... alles erop en eraan, zelfs baked beans!

Na deze brunch trekken we met de bus naar de city met het verplichte bezoek aan de Brighton Pier. Enkele shops en tenslotte belanden we in een pub.

Voor het avondmaal keren we terug naar de Sealord.

Ondertussen is afgesproken dat de wissel pas morgen in de voormiddag zal gebeuren.

Straks dus nog tijd voor een bezoek aan een mondaine pub in Brighton Marina.

Kris.

Verslag van de overtocht Nieuwpoort-Ramsgate (maandag)

Vertrek vanuit Nieuwpoort richting Dover.

Na wijs beraadslagen hebben we besloten om de eerste dag reeds het ruime sop te kiezen en koers te zetten richting Dover.
Zo gezegd zo gedaan, ’s morgens op 28/4 opgestaan om 6u, ik was van mening ook wat verlof te nemen en rustig ook toch een beetje te relaxen op onze 49 voeter. Deze gedachte werd meteen in de kiem gesmoord.
Om 6u ontbijt met choco en confituur.
De boot wordt zeilklaar gemaakt en Chris VH de mast ingetrokken omwille van het feit dat het grootzeil niet goed naar beneden valt, wat vorige keer toch voor wat ergernis zorgde.
Zonder probleem op 17 meter boven het zeeoppervlak, gewapend met een bus siliconenspray.

Om 8u varen we uit de box, uit de haven de Noordzee op.

290° op kompas, 15 knopen wind, ideaal zeilweer, ik hoor hier en daar toch wat gegrom over het feit dat dit toch niet het weer is de we normaliter gewoon zijn.
Zo gaat het even verder en ik dien de eerste maal noodgedwongen in het vooronder te kruipen aangezien mijn maag niets anders meer toelaat.

De wind trekt aan naar 26 met pieken tot 30 knopen. De beschrijving volgens de Mr Beaufort schaal 6 tot 7 beaufort = harde wind (stormachting) geen open boten meer ; schuilen.
Ondertussen terug boven water gekomen.
Schipper Jean Yves aan het roer, we hebben mooi weer, de zon schijnt volop en we zitten midden in de drukbevaren shipping lane.
Vol zeil varen we aan de wind midden op de noordzee, geen tijd om een reef te steken.
Dit is wat we noemen sportief zeilen.
Om 15.30u roepen we de jachthaven van Ramsgate op.
Dover is niet gelukt, daar we een klein beetje vertraging hebben opgelopen en ondertussen stroom en wind tegen hebben. We nemen genoegen met Ramsgate en hebben er een mooie, toch vermoeiende tocht opzitten. (niets te maken met het feit dat de nacht ervoor redelijk kort was)
In ramsgate aangekomen, eens de boot terug op orde gezet, alles op zijn plaats, zetten we een stapje in de wereld. In Ramsgate op zoek naar melk.
Even bijvermelden dat Pia waarschijnlijk de melk op haar keukentafel heeft
laten staan.
In een winkeltje melk gevonden, nu op zoek naar een bar voor een “goeie” Engelse pint. Jean Yves had er een opt oog jammer genoeg gesloten.
Dan maar een schraal cafe binnengestapt geel en bruin van de rook met een paar Engelse havenarbeiders en traditionele Engelse vrouwen. We lieten dit uiteraard niet aan ons hart komen en dronken een lekkere bitter stout of pint.
Eens terug op de boot gearriveerd ontfermt Bert zich over een lekkere “zak” eten.
Vanavond schaft de pot witte vis met zalm en scampi’s in een roomsausje met gestampte spinazie aardappeltjes. Lekker!
Na het eten en een goed glas wijn om 10.30u in bed gekropen aangezien er ’s anderendaags niet om 6u maar om 4u dient opgestaan te worden. Want het doel van 30/4 is B, het nog niet uitgesproken Brighton….

Pieter

dinsdag 29 april 2008

BRIGHTON AT LAST !

Vanmorgen uitgevaren in Ramsgate om 06:30. Via de Goodwin Sands naar Dover op motor, want vanaf Dover was er zuidenwind beloofd voor de tocht naar B...
Wind Zuid 10 tot 20 knopen, ook 26 knopen tijdens de "showers".
Onderweg boterhammen met ei!
Voorbij Dungeness, Royal Sovereign en Beachy Head. ( foto vuurtoren)
Dan de laatste 15 mijl in fikse buien tot 41 knopen, surfend op de golven aan 10 tot 11 knopen.
Eindelijk binnen in Brighton om 21:00. Totaal afgelegde afstand vandaag: 90 mijl. ( 166 Km)

Nu als afsluiter een "pot" gaan pakken in the neighbourhood ;-)

Wij verwachten alle opstappers hier in de Marina.

maandag 28 april 2008

Maandagavond - Ramsgate bereikt!

Genietend van een lekkere kringloopmaaltijd hebben we al enkele nieuwe foto's opgeladen van de overtocht Nieuwpoort - Ramsgate.

Sealord 2008 - maandag

zondag 27 april 2008

Zondag Inscheepdag

We beraadslagen over de planning van maandag 28/04.
De tocht zal helemaal in Belgische zomertijd gevaren worden.

Wind: ZW 15kn
Stroming gedurende de VM rich. NW en in de NM rich. ZW.
Neerslag zou er niet te veel mogen zijn volgens het weerbericht.

We willen op zee zijn om 0800, dus de wekkers staan om 0600.
Alle tanks zijn vol, dus ontbijt, was en plas moet in één à twee uur te doen zijn.