REDSTARLINE is aangemeerd!

postkaart_voor

We legden een tocht af van meer dan
10 weken in het formidabele schip dat dé Academie heet.
Beeld, woord en muziek waren onze vaste begeleiders.
Er werd gestart met karton, touw, plakband en wat kranten.
Hoe en waar de reis geëindigd is, kunnen jullie zelf komen
bekijken op donderdag 12 maart om 17.30 uur in dé Academie,
Weverijstraat 33-35, 8900 Ieper.
We zouden het fijn vinden, mochten jullie er bij kunnen zijn.
Hopelijk tot dan.

Lucht – Vuur – Aarde – Water

IMG_2859 IMG_2860 IMG_2861 IMG_2863 IMG_2864 IMG_2867

De kinderen gaan op zoek welke bewegingen ze kunnen gebruiken om de vier natuurelementen Lucht, Vuur, Aarde en Water uit te beelden. Anderen maken mooie figuren met takken en blaadjes die daarna overgoten werden met was.

IMG_2850 IMG_2852 IMG_2854 IMG_2855 IMG_2868 IMG_2870

Jaja IK wil weg…

IMG_4236 IMG_4237 IMG_4241 IMG_2829 IMG_2826 IMG_2831IMG_4292 IMG_4293 IMG_4295 IMG_2823

Ons schip is uitgevaren, de veilige en gekende haven hebben we verlaten. Maar zo te horen hebben de kinderen er zin in! Ze gingen reeds aan de slag met schaar, lijm, grote plannen, trappen en ramen, piepschuim, gips en witte pakken. Er weerklinken mooie (meerstemmige!) liederen doorheen de machinekamer van ons schip, zodat zelfs wie zich op het tussendek bevindt kan meegenieten. Hun ontdekkingstocht is met succes van start gegaan!

IMG_4296 IMG_4300 IMG_4303 IMG_4247 IMG_4244 IMG_4243IMG_2832 IMG_2834 IMG_2839 IMG_2841

Samen op weg naar een nieuw en onbekend land…

AS.1978.024.002Op dinsdagochtend 6 januari verzamelen de leerlingen van het 4de en het 5de leerjaar van Sint-Jozef in het Perron. Na een voorstelling eten ze samen hun picknick en dan volgt het intromoment van het Brede School Project 2015. Dit intromoment is het startschot van de tocht die de leerlingen zullen maken.

Het verhaal is gebaseerd op de vele mensen die destijds ‘vluchtten’ met de Red Starline naar Amerika, hun thuisland bijgevolg achterlieten en met hun hebben en houden arriveerden in een nieuw en onbekend land. De leerlingen ondernemen gedurende het project een mentale tocht, waarbij ze zich via beeld, drama en muziek kunnen ontplooien en ontwikkelen. Het gebouw van de academie functioneert als metafoor: We hebben er een kade, tussendek, opslagruimte, machinekamer en haven.

Deze week vertrekken ze aan ‘de kade’ naar een onbekende bestemming. De leerlingen hebben hun eetgerief bij en maken een doos met hun lading in. Om zich warm te houden tijdens deze tocht krijgen ze ook een legerdeken om zich in te wikkelen. Ze worden geregistreerd en krijgen een nummer en een stempel. Pas dan zullen ze weten tot welke klasse ze werden ingedeeld … de rijken of de armen?

IMG_4128IMG_4127

 

 

 

 

 

IMG_4126