Hoe pestgedrag uw spreekgedrag beïnvloedt

Pesterijen uit het verleden kunnen de gepeste persoon levenslang beïnvloeden, waardoor die zich in bepaalde contexten niet spontaan meer durft uitdrukken. Geremdheid in eender welke situatie is vaak nefast voor de manier waarop anderen met u omgaan, ongeacht of die situatie zich nu in een professionele of persoonlijke setting afspeelt.

Spreekangst is een van de meest voorkomende angsten en komt voor in elke laag van de bevolking. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 24% van de hoogopgeleiden lijdt aan spreekangst. Enkele schattingen beweren zelfs dat tot 75% van de bevolking tot op zekere hoogte bang zou zijn om voor een groep te spreken.

Gelukkig kunnen zelfs ernstige vormen van spreekangst met de juiste coaching overwonnen worden. Ik geef alvast twee tips mee waarmee u uw spreekangst kan beginnen verhelpen.

Maar waarom hebben zoveel mensen daar dan last van?

Pestgedrag beïnvloedt uw spreekgedrag

In mijn eigen praktijk krijg ik maar al te vaak klanten met spreekangst die ooit gepest werden. Pesterijen uit het verleden, of die nu uit de kindertijd stammen of niet, knagen aan iemands zelfvertrouwen. Ze laten wonden na die, wanneer ze niet worden geheeld, blijvende gevolgen hebben op de psyche van de gepeste persoon.

90% van onze klanten die te kampen hebben met spreekangst zijn ooit gepest geweest.

Pestgedrag beïnvloedt de manier waarop u uw eigenwaarde opbouwt

Een verleden van gepest worden knaagt aan iemands zelfvertrouwen en laat wonden na die geheeld moeten worden. Gebeurt dat niet, dan ervaren ze daarvan natuurlijkerwijze blijvende gevolgen.

Wat ik steeds opnieuw zie terugkeren bij deze klanten is een inclinatie om hun gevoel van zelfwaarde te laten afhangen van wat anderen van hen denken. Bijgevolg passen ze zich opnieuw en opnieuw aan anderen aan in de hoop goed bevonden te worden. Ze bouwen een torenhoge lijst van verwachtingen op voor zichzelf die vaak onrealistisch zijn. Mensen met spreekangst willen maar al te graag voldoen aan die verwachtingen, maar denken daartoe niet in staat te zijn. Die overtuiging is vaak zodanig geïnternaliseerd dat ze er zich vaak niet eens meer bewust van zijn.

Nochtans kan enkele eenvoudige aanpassingen al een immens verschil maken.

#1 Let op uw lichaamstaal

Uw fysiologie zegt namelijk veel meer dan u zelf zou denken. Communicatie is een ononderbroken activiteit die zich uit in zowel verbale als non-verbale signalen. Met andere woorden bent u in elke interactie constant actief deel van het communicatieproces, zelfs wanneer u niet aan het woord bent. Bewust worden van uw lichaamstaal kan dus een enorm verschil betekenen in de manier waarop mensen met u omgaan.

De gepeste persoon straalt een grote onzekerheid uit die ertoe leidt dat zij behandeld worden als een buitenstaander. Een lichaamstaal van onzekerheid wordt gekenmerkt door een tendens om zich “kleiner” te maken; deze mensen hebben afhangende schouders en wandelen rond met het hoofd naar beneden, waardoor ze meestal ook weinig oogcontact maken. Ze lopen eigenlijk mentaal én fysiek gebukt onder vroegere pesterijen.

#2 Vermijd woorden van onzekerheid

Wanneer uw non-verbale communicatie timiditeit uitstraalt, volgt uw verbale communicatie waarschijnlijk dezelfde lijn. Het taalgebruik van onzeker personen wordt gekenmerkt door het veelvuldig gebruik van woorden die duiden op twijfel en aarzeling. Constructies als “zou het misschien,” “wat als,” en “zou het mogelijk zijn dat” worden herhaaldelijk gebruikt. Hoewel deze uitdrukkingen hun plaats in communicatie hebben, wijzen ze bij mensen met spreekangst meer dan niet op onzekerheid.

Bent u leidinggevende en loopt u af en toe nog gebukt onder vroegere pesterijen? U kan zich inschrijven voor onze gratis infosessie waarin ik u uitleg geef over hoe wij bij In Balance uw spreekangst confidentieel en op maat aanpakken. Klik hier om u in te schrijven voor de gratis infosessie.

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

twee oren

 

Een goede manager moet vooral kunnen luisteren” vertelt Hans De Jaeghere  Honda motors Gent

Nog nooit ging de automatisering en digitalisering heel snel. Maar net daardoor worden de softskills juist belangrijker. Dagelijks zitten we uren online en hebben het afgeleerd te luisteren. We worden over geïnformeerd via onze Smartphone. Luisteren naar anderen in life contexten wordt daardoor zo moeilijk. Wil jij vandaag uitmunten als manager , train je luistervaardigheden en onderscheidt hierbij 3 niveaus.

Drie niveaus van luisteren

  1. Innerlijk luisteren

Bij innerlijk luisteren ligt de nadruk op het luisteren naar jezelf. Je luistert deels naar de ander maar concentreert je op de woorden van de ander en wat het voor jezelf betekent. De schijnwerpers zijn gericht op jouw gedachten, jouw gevoelens en jouw conclusies over jezelf en anderen.  Reeds hier ontstaan het oordelen.

  1. Gericht luisteren

Luisteren op niveau 2 betekent luisteren naar de ander. Je zit meestal wat voorover en maakt oogcontact met de ander. Je bent vol aandacht voor de ander en bent weinig bewust van de omgeving. Je vangt de lichaamstaal en de emoties van de ander op. Je let op wat de andere zegt maar vooral op hoe hij het zegt. Op dit niveau is er weinig interne dialoog

  1. Universeel luisteren

Luisteren op niveau 3 kunnen we ook wel omgevingsluisteren noemen. Je luistert alsof jij en de ander zich in het middelpunt van het universum bevinden en van alle kanten informatie ontvangen. Je bent je bewust van alles wat je met je zintuigen kunt waarnemen : wat je ziet , hoort, ruikt en voelt. Daarnaast vang je via je intuïtie informatie op die je niet direct kunt waarnemen. De signalen gebruik je om te checken of je intuïtie klopt.

TIP :

  1. Train je gedurende 1 week vooral op gericht luisteren
  2. Train niveau 2 onder de douche, tijdens een natuurwandeling, tijdens het koken
  3. Noteer elke dag hoeveel tijd je per dag met innerlijk luisteren bezig bent

Jo Dumon

In Balance bvba

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Management Assistent bij In Balance

Je bent een gedreven enthousiaste man of vrouw om de praktische organisatie van onze coachings activiteiten op zich te nemen.

Je bent de stuwende kracht en het eerste aanspreekpunt van onze klanten en de coaches.

Commerciële uitdagingen maken u blij.

Profiel :

Management assistant, journalistiek, communicatiewetenschappen , taal-en letterkunde

Een opleiding digital content en journalism is een bijzondere troef.

Ook introverte en hoogsensitieve profielen zijn welkom.

Uw taken:

  • Beheer van de agenda’s van onze directie en verschillende coaches
  • Je bent gepassioneerd door organisatie van events en workshops
  • Je bent administratief sterk
  • Je houdt van schrijven van nieuwsbrieven, onderhouden van de website en sociale media campagnes.
  • Opvolgen van de klanten: “Van Prospect tot Klant”
  • Als interne salesben jij hét aanspreekpunt voor de klanten die je werft door zowel in-en outbound telefoongesprekken

image00010U ademt onze producten door :

  • Uw stem klinkt warm en professioneel
  • U hebt uitstekende project en organisatietalenten
  • U kan overtuigen
  • U hebt een perfecte uitspraak zonder dialectisch accent

Wij bieden :

  • een eigen verantwoordelijkheid voor het plannen van uw agenda
  • gezinsvriendelijke werkuren
  • een heel aangename werkplek
  • vlakbij openbaar vervoer
  • interne opleidingen ( Stem – Dictie – Presenteren – Leiderschap & Communicatie)
  • een persoonlijk coachingstraject

Solliciteren :

We ontmoeten u graag om meer over uzelf en uw professionele kwaliteiten te ontdekken

  • U stuurt ons uw CV en motivatiebrief
  • Indien u ook een filmpje stuurt van jezelf nodigen we u heel snel uit voor een gesprek

ter attentie van Johanna Dumon ( jo@inbalance.be)

image00020

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Opnieuw fluitend naar je werk?

Het kan dat je niet meer tevreden bent in je huidige job, nood hebt om een andere weg op te gaan, of je kinderdroom wilt realiseren, … Je hebt geen motivatie meer… je wilt je terug beter voelen in je huidige job …

Ilse Bal loopbaancoach bij In Balance zal je ondersteunen en helpen om de juiste beslissingen te nemen.

Je kunt alle informatie krijgen en kennismaken met Ilse op onze gratis informatiesessies:

  • 11 juni om 19:00 in Gent, Koning Albertlaan 72  ( op 200 m van St Pietersstation)
  • 16 juni om 14:00 in Damme Rabattestraat 8
  • 22 juni om 14:00 in Damme Rabattestraat 8
  • 11 juni om 19:00 in Gent, Koning Albertlaan 72  ( op 200 m van St Pietersstation)

Inschrijven via mail naar Ilse Bal :ilse@inbalance.be met vermelding van je voornaam – naam – tel en je keuze welke sessie je verkiest.

Je kunt uiteraard gebruik maken van loopbaancheques

in balance uitnodiging infosessie

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

De ontbrekende schakel voor meer impact: VOICE YOGA

voice yoga 01

Dit is uw ontbrekende schakel voor meer impact.

Wat doen stress en hoge werkdruk met u? Nek-, schouder- of rugklachten zijn de evidente antwoorden. En stemklachten? Als stemtherapeut heb ik een getraind oor voor een hese, vermoeide en stille stem. De oorzaak ligt bij een tekort aan ontspanning. Hoe lukt ontspannen praten als uw lichaam onder spanning staat?

 “Ik word niet gehoord.”

“Mensen horen mij niet”, vertellen cliënten me. “Ik wil niks liever dan gehoord worden!” Ze zetten zich doelbewust keihard in voor meer impact. Doet u even mee: buikspieren aanspannen. Spieren in uw hoofd en hals schrap zetten.

Paradoxaal gevolg: ze worden minder gehoord. Een gespannen lichaam zet spanning op uw stemapparaat. Zoals bij een gitaar: span de snaren flink aan en de klank pijnigt plots uw oren.

Een ontspannen stemin een ontspannen lichaam is de sleutel tot succes.

 

Start

Alles begint bij de motor van het spreken, zelfs de motor van uw hele leven: de ademhaling.

Hoe ademt u optimaal? Ademen met de buik is onze natuur. Oefen even mee: uw buik zwelt bij het inademen en loopt langzaam leeg bij uitblazen.

Moeder Natuur wil het zo.

Stress steekt stokken in de wielen: het verstoort het natuurlijke patroon en stuwt u naar een hoge ademhaling. Dat voelt zo:

  • U heeft niet genoeg lucht
  • Of een overschot aan lucht
  • U hapt in het midden van een zin naar adem
  • Of na 5 zinnen moet u heel diep lucht nemen om uw betoog verder te zetten.

 

Voice yoga

Een foutief adempatroon is een bron van vermoeidheid, stress en lichamelijke kwaaltjes aan rug, kaak, nek of maag. Het is een vicieuze cirkel met klachten die op elkaar inspelen. Zoekt u een oplossing in yoga, relaxatietherapie of meditatie? Goed idee, u voelt al gauw een verschil. Tot op het moment dat…

Tot op het moment dat u begint te spreken. De spanning in de stem stapelt zich opnieuw op. De ontbrekende schakel in de oplossing luistert naar voice yoga. Een gloednieuwe en bewezen methodiek.

 

Zo gaat het er aan toe

We starten laagdrempelig met een yoga opwarming. Resultaat: uw natuurlijke ademhaling komt op gang.

Vervolgens focussen we op het behoud en de uitbreiding van de natuurlijke ademhaling. In alle omstandigheden. We produceren spraakgeluiden en oefenen met onze keel- en mondholte. Pas daarna stappen we over naar betekenisvolle taal.

U ervaart het volledige plaatje van stemgeven, resonantie en pittig articuleren.

Stel u voor: u zet uw stem tactischin en stemt ze perfect af op uw gesprekspartner en uw omgeving.

Programma in open aanbod

5 sessies van 3 uur

  • dinsdagavond van 18u00 tot 21u00, vanaf 25 september
  • of op woensdagvoormiddag van 9u00 tot 12u00, vanaf 26 september

Telkens bij In Balance, Koning Albertlaan 72 in Gent.

Inhoud

  • 1 uur yoga: met focus op ademhaling en rug/nekklachten
  • 1 uur yoga oefeningen met vocaliseren
  • 1 uur articuleren en resoneren.

De doelstelling ligt op uw maximale zelfredzaamheid na de vijf sessies.

Tot dan!

Jo.

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Superfood om langer te werken

loopbaancoaching talentenLanger werken: hoe doet u dat? Hoe creëren we een samenleving waar langer werken de evidentie is, waar een job werkbaar en zinvol blijft?

Verleden week staakte de socialistische overheidsvakbond. Een van de motieven voor de staking was de bepaling van de zogenoemde zware beroepen. Wat is een zwaar beroep en hoe houdt u het vol? Onze beleidsmakers zijn er nog niet uit.

U zit aan het stuur.

Verwacht dus niet alle heil van de overheid. Het besluitvormingsproces verloopt stroef. Elke zichzelf respecterende organisatie neemt vandaag de uitdaging aan om de medewerkerstevredenheid te verhogen. Maar voelt u het effect al?

Een tip: de beste manier om uw toekomst te voorspellen, is ze zelf te creëren. Als individuele professional heeft u zelf de sleutel in handen voor uw welbevinden op het werk. Denk bijvoorbeeld aan een gezonde levensstijl met de nodige beweging en slaap. Zo ziet u er ’s morgens in de spiegel fantastisch uit.

Over spiegels gesproken: de tijd dringt dat u, onafhankelijk van uw opleidingsniveau, kijkt naar u zelf: wie bent u, hoe sterk zijn uw competenties, wat zijn uw talenten, en vooral: wat betekent u voor onze samenleving?

Kinderen

Flashback. Naar uw kindertijd. Ouders en leerkrachten wijzen proportioneel meer op uw tekortkomingen in plaats van op uw talenten. Hoe doet u dat bij uw kinderen vandaag?

Onlangs leverde de hotelschool aan een student een C-attest af omdat zijn theoretische kennis niet voldeed. Niettemin pronkte er ‘onderscheiding’ op zijn praktijkstage. In deze case lag de focus weer op de tekortkomingen. Resultaat: de student verliest het geloof in zijn capaciteiten.

Beperkingen – Capaciteiten 1-0

Zo zijn er ontelbare medewerkers bij wie de beperkingen blijven boven drijven terwijl hun capaciteiten in de dieperik zijn verdronken.

Onderzoek wijst uit dat:

  1. 40 % van de mensen hun job niet graag doet en daarbovenop er niet echt voor bekwaam is;
  2. 35 % doet hun job graag maar beschikt niet over de capaciteiten om deze volledig goed te doen;
  3. en slechts 25 %  van de beroepsbevolking heeft het gevoel bekwaam te zijn voor de job en dat werk ook supergraag te doen.

Ziet u de mensen uit de eerste twee categorieën nog langer zinvol werken? Wij vrezen van niet.

Oplossing

Aanvullend onderzoek toont aan dat langer werken alleen lukt wanneer u:

  • langer leert
  • kennis verzamelt
  • werkt aan uw ontwikkeling

Zo blijft u outstanding in uw job.

Werken aan duurzame loopbaancompetenties is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. U krijgt alvast de magnifieke kans om loopbaancoaching te volgen. Al ooit stilgestaan bij deze hefbomen:

  1. Nieuwe zelfkennis.
  2. In de spiegel kijken en een scherp zicht krijgen op uw sterktes en werkpunten.
  3. De sectoren kennen waar uw potentieel zich maximaal ontwikkelt.
  4. Vooruitblikken op wat u nog wil bereiken in het leven.
  5. De energiebronnen en –lekken in uw job.
  6. De levensdomeinen ontdekken die u energie schenken.

Een gecertificeerde coach helpt u om emoties en gedachten te ordenen. Resultaat: een hoger zelfbewustzijn. Dat is een waardevolle eerste stap.

Benieuwd naar het resultaat van de volgende stappen? Neem dan nu contact op.

Tot gauw,

Jo Dumon.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Wat als we als Belgen meer Amerikaans zouden kunnen ondernemen?

U hoort waarschijnlijk nogal wat faalverhalen van ondernemers.  U kent ook dergelijke mensen in uw omgeving.  Of u hebt ze op allerlei media gezien of over gelezen.  Neem nu even het verhaal van Jochem Boeykens op Failing Forward.

Failing Forward – Jochen Boeykens from Startups.be on Vimeo.

Falen is nog altijd een taboe in onze maatschappij.  In de VS wordt daar helemaal anders tegen aangekeken als hier.  Falen wordt daar vaak gezien als een ervaring en niet al een persoonlijke fout.  U moet er vooral iets uit kunnen leren zonder uw zelfvertrouwen te verliezen.

ib - buisMaar dichter bij huis zult u ook volgende situatie wel herkennen:  

U kwam thuis met een goed rapport maar met een buis voor een vak zoals aardrijkskunde of godsdienst.  En u werd enkel daar op afgerekend.  De ene ouder vroeg u hoe u aan die buis kwam terwijl de andere voorstellen deed hoe u dit in de toekomst kon vermijden.   De oudercontact avond focuste op het buis vak terwijl de 90% op wiskunde totaal niet aan bod kwam.  Het resultaat is vaak verlies van zelfvertrouwen.

Toen u op de universiteit ging studeren gebeurde dit ook wel eens.  Denk maar aan de tijd toen u tweede zit had voor frans terwijl uw financiële wiskunde fantastisch was.  Ook dan ging u aan uzelf twijfelen.  Heeft iemand u ooit gevraagd wat u aan uw frans kunt doen om er beter in te worden?

ib - montpellierEn toch zijn oplossingen vaak simpel.  “Marijke bijvoorbeeld ging een jaar op Erasmus naar Montpellier (F) zodat haar gesproken frans haar tweede natuur werd.” Dit is een mooi voorbeeld van hoe u uw eigen tekorten kunt ervaren en er door een simpele oplossing rijker van wordt.

Zelfvertrouwen hebben is voor veel mensen de grootste uitdaging. 

Nog een voorbeeld: Piet werd van kindsaf aan door zijn ouders afgerekend op zijn dyslexie.  Uiteindelijk werd hij ondernemer.  Hij maakte fouten in zijn boekhouding en facturatie waardoor hij zijn activiteiten moest stopzetten.  Hij zag zijn dyslexie niet als een beperking en vond dat hij persoonlijk had gefaald.

ib - succesDoor een groter bewustzijn en zelfvertrouwen te ontwikkelen wordt falen mogelijk en leidt tot een zeer nuttige feedback over uzelf en uw groeiproces.  Het uit- en opbouwen van dit zelfvertrouwen en ondernemingsvaardigheden is een proces dat begeleiding vereist. Vertrekkende van de uw hindernissen leert u hoe via communicatie en leiderschap zelfvertrouwen op te bouwen.

Dat is  net wat wij beoogen met onze Masterclass Communicatie en Leiderschap.  Misschien kunnen wij  net als bij Jochen Boeykens met u aan dit proces werken. 

 

Lees meer via https://www.inbalance.be/opleidingsdatum/masterclass-leadership-amp-communication-2017-2018

 

 

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Je stem in je werkomgeving

Je stem vertelt veel over hoe je jezelf voelt .

ib - Stem in werk

Voel je spanning, onrust of onzekerheid dan horen anderen dit vaak aan je stem.  Zelf voel je een lichte trilling, een krop in je keel of zelfs een lichte heesheid. Het gevolg is dat deze symptomen een sterk effect hebben op je stemgeluid en ze je zelfvertrouwen zullen aantasten en doen dalen.

 Je stem trainen kan een grote bijdrage leveren om je zelfvertrouwen aanzienlijk  te vergroten.

 Begin alvast met deze 5 tips om via je stem meer zelfzekerheid uit te stralen:

 1.      Vertraag je tempo : 75 % van alle mensen spreekt veel te snel.

2.      Vermijd stopwoorden : stopwoorden zorgen voor twijfels en stralen onzekerheid uit. Gebruik eerder “stille pauzes”.

3.      Gebruik de juiste ademtechniek:  een goede buikademhaling zorgt dat je stem mooier en zelfverzekerder klinkt.

4.      Maak grote en duidelijke articulatiebewegingen:  Je verbetert je uitspraak en gaat aangenamer en professioneler klinken. Mensen gaan je serieuzer nemen.

5.      Vermijd dialectische klanken: Hoe schattig dialectische klanken wel kunnen zijn, je komt toch veel professioneler over als je ze vermijd.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Kies je echt voor je ‘volk’ of toch voor jezelf?

“Samen” wordt weer elk voor zichzelf.  Het was ‘de lijst’ die ideeën en mensen zou samenbrengen ten voordele van de stad en de bewoners.  Ze zouden het samen doen. Het was een mooie missie. Ze hadden het zo mooi voor bedacht maar het is niet gelukt.

IB - samen

Bron Gazet van Antwerpen

Het was te moeilijk om over de geschillen te praten en elkaars situatie te begrijpen! Dit is een essentiële voorwaarde voor goede communicatie. Meestal weten mensen heel goed wat ze zelf willen maar luisteren amper naar wat anderen belangrijk vinden.  Laat staan dat ze oor hebben voor de gemeenschappelijke doelen.

De oorzaak ligt hier heel vaak bij het te grote ego van mensen. Als er een plaats is waar het ego niet zou mogen domineren dan is het toch de politiek. En toch zijn het ego trippers.  Het systeem lokt het ook uit. Hoe meer stemmen je hebt, hoe groter de kans dat je iets in de pap te brokken hebt. En of de kiezer voor de meest bekwame persoon kiest is wel de vraag.

Als het nu om oranje, groen, rood of blauw gaat, een politieke partij maar ook een bedrijf kan pas slagen als men goed kan communiceren over de gemeenschappelijke doelen waarbij het ego van de politici en bedrijfsleiders eigenlijk het minst belangrijke is.

Dat men ook voor het ego kiest kan en mag omdat we mensen zijn. Doch waar men erin slaagt om met alle partijen te streven naar gemeenschappelijk doelstellingen waar het volk beter van wordt, zal de politiek een reële betekenis krijgen.  Alles draait, valt en staat met een open, eerlijke en transparante communicatie rond doelstellingen.

We hebben dringend nood aan een regering die echt zorg draagt voor de mens, de natuur, en de cultuur.  Waarom is er niemand die durft te omschrijven welke regering we in de toekomst nodig hebben ?  Het ego en het alter ego? Of de schrik voor persoonlijke afwijzing!

IB - Ego

Wat ze ook zeggen en schrijven over ‘de burger’, de politici vergeten vaak dat het niet gaat over hen als persoon maar over ons land en het volk. Pas wanneer je je ego durft opzij zetten in functie van het behalen van een gemeenschappelijk doelstelling, kan het volk er beter van worden. Dit is het vertrekpunt voor een betere gemeente, een beter Vlaanderen, een beter België, een beter Europa….

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost

Empathie als het je ego overschrijdt ?

Na 2 jaar renovatiewerken ben ik tot de ontgoochelende vaststelling gekomen dat er veel zaken misgelopen zijn, omdat ik ervan uitging dat bouwvakkers ook dezelfde klantgerichtheid hebben zoals wij in ons bedrijf.

Helaas niets is minder waar.  De intentie van de kleine zelfstandige aannemer is wel gericht naar de ander maar met een uiteindelijk doel zichzelf er financieel rijker van te laten worden.  Veel mensen zijn trouwens bezig met een persoonlijke vervulling van de laagste basisbehoeften eten , geld en bevestiging.   Men denkt op korte termijn en staat helemaal niet stil waar men binnen 10 jaar wil staan.   Wat nog erger lijkt is dat veel organisaties ook niet bezig met die maatschappelijke belangen.

Vanuit dit kader wil ik het over een genuanceerdere vorm van empathie hebben. Empathie die rekening houdt met het functionerings- en denkniveau van de ander en waarbij je in je communicatie rekening houdt met je eigen grenzen. Dit krijgt de naam van @mowpathy (Model Of the World).

Als iemand zich vooral bezighoudt met zijn persoonlijke vervulling van behoeften kan hij/zij zeer moeilijk empathie of @mowpathy hebben als hij het hogere functioneren onbewust niet vat.

Iedereen heeft een andere manier van denken of een ander wereldmodel. In onze masterclass communication en leadership gaan we op zoek naar ons eigen model van de wereld: onze MOW (Model Of the World) of onze eigen manier van denken.

Pas als we inzicht of voeling krijgen met de verschillende manieren of niveaus van denken kunnen we spreken van een begin van ontwikkeling van @mowpathie. Wij gaan dit vanaf nu geen empathie noemen maar “@mowpathy”.  Het is de empathie waar we onbewust weinig rekening houden met hoe de ander denkt.  Het is de vorm van empathie waar we even het verdriet of de pijn overnemen en snel advies geven.  Het is de empathie waarin we onze eigen grenzen verliezen. @Mowpathie is die vorm van communicatie waarbij we ons ego loslaten en zonder oordeel empathisch zijn tov de ander. Welk verhaal de ander ook verteld, gaat het over een  beleving van inzicht waar je niet achter staat. Toch blijf je respectvol luisteren naar de ander. Dit heeft Philippe Geubels mogelijk gemaakt in zijn programma TABOE. Hij demonstreert één en al @mowpathie.

IB - geubels(bron: nu.nl)

Bij @mowpathy merken we de verschillen of gelijkenissen tussen ons denken en dat van een ander. We gaan kort even mee in de vreugde of het verdriet van de ander met behoudt van onze eigen grenzen.  @Mowpathy is een verbinding die tot stand komt vanuit respect voor de ander en behoud van eigen waarden. Pas in deze vorm van verbinding is er echte communicatie mogelijk.

Hoe vertaal jij @Mowpathy naar jouw communicatie?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Blogpost