Trajectcontrole op twee extra snelwegen vanaf 2016

© Photo News

Vanaf volgend jaar komt er trajectcontrole op twee extra snelwegtracés in ons land. ‘Want trajectcontrole werkt’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Guy Stevens en Werner Rommers

In 2014 vielen 400 doden op de snelwegen in Vlaanderen. Veel te veel, vindt Mobiliteitsminister Ben Weyts, en dus stelt hij alles in het werk om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Een belangrijke eerste stap daarin is trajectcontrole, dat op twee nieuwe tracés op de Vlaamse snelwegen ingevoerd wordt.

E40 en E313

De twee tracés waar vanaf volgend jaar trajectcontrole komt, zijn de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee (ongeveer 10 kilometer) en de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst (ongeveer 7,5 kilometer). Een task force, bestaande uit vertegenwoordigers van politie, steden en gemeenten, de Vlaams administratie en het college van procureurs-generaal, ging op zoek naar trajecten waar snelheid veel ongevallen met letsels tot gevolg veroorzaakt. ‘Deze twee tracés zijn erg risicogevoelig. Dat willen we met trajectcontrole remediëren’, zegt Weyts.

Geen dodelijke ongevallen

Dat er nieuwe trajectcontroles komen, is omdat trajectcontrole werkt, aldus de minister. ‘Trajectcontrole heeft een sterk effect, dat ook na het gecontroleerde tracé blijft doorwerken.’ Dat is concreet te merken op het tracé op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren. Sinds de trajectcontrole er ingevoerd werd, viel er geen enkele dode meer. Het aantal ongevallen daalde er ook met 43 procent. ‘Bovendien is er bij de bevolking een groot draagvlak voor trajectcontrole. Het systeem straft mensen niet voor één moment van onoplettendheid.’

Weyts heeft 365.000 euro vrijgemaakt voor de nieuwe controles, die in 2016 operationeel moeten worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen