SlideShare a Scribd company logo
1 of 14
Download to read offline
TIPS voor entrepreneurs in fashion
HANS STEENBERGEN
1
GA SAMENWERKEN!
Ga samenwerken. De uitdagingen zijn te groot
om in je eentje het hoofd te bieden.
Ondernemen doe je in de moderne tijd samen
met andere zelfstandigen. Niet alleen
samenwerken met moderetailers, maar ook
met horeca.
!
2
BINNENSTAD ALS PODIUM!
Zie de binnenstad als een podium.Als er niets
gebeurt zijn de winkels saaie decorstukken. Er
moet dus geprogrammeerd worden:
permanent. Een activiteitenkalender van een
heel jaar ontwikkelen om de dagen te
verlevendigen.
3
CITYMARKETING
!
Verlang van de gemeente structurele
medewerking om de binnenstad te
verlevendigen. Het is een zaak van iedereen
dat de stad aantrekkelijk blijft. Een goede
citymarketeer, betaald door de gemeente, gaat
nauw samenwerken met ondernemers.
Ondernemers moeten ook een stevige duit in
de zak doen.Je kunt niet meer voor een
dubbeltje op de eerste rang zitten – alle hens
aan dek.
!
4
POP-UP!
Stimuleer dat er op onverwachte locaties pop-
up-achtige winkelconcepten komen.Tijdelijke
winkels zorgen voor verrassing.
!
!
5
VASTGOED!
Ga in gesprek met de verhuurders van
vastgoed. Pas nieuwe huurcontracten aan –
zorg voor lagere huren en flexibele huren. De
eigenaar van het vastgoed zien ook dat ze
geen baat hebben bij leegstand.
!
!
!
6
BOUTIQUE WINKELS!
Geef ruim baan aan boutique winkels – weg
van de middle of the road en de overbekende
ketens die je in elke winkelstraat kunt vinden.
De consument van tegenwoordig zoekt fun en
verrassing – winkels met een bijzonder
assortiment zijn waardevol. Help dit soort
bedrijven met zich te vestigen, werk ze niet
tegen.
!
!
!
7
NIEUWE MODELLEN!
Zoals de meeste restaurants zijn afgestapt van
een menukaart die 4 keer per jaar wisselt met
de seizoenen, zo moet de modewereld zich
afvragen of hun model niet ouderwets is.
Horeca lost dit op met concepten als classics &
trends. Items die het hele jaar door te krijgen
zijn, en items die dag, dan wel
seizoensgebonden zijn. Zo creëer je verrassing,
creëer je redenen om vaker te komen.Werk
met dagaanbiedingen in plaats van alleen
oude collecties afprijzen. Ook volstrekt
verouderd model.
!
!
!
!
8
SAMENWERKEN
IN DE KETEN!
Meer samenwerken in de keten. Modemerken
en winkels moeten tot andere en
constructievere afspraken komen. Het rare
model van voorraadfinanciering door
winkeliers is volstrekt achterhaald. On demand
delivery – op het moment dat je het nodig
hebt middels fijnmazige distributie – werkt
veel beter.
!
!
!
!
!
9
NIEUWE

DISTRIBUTIEMODELLEN!
Kijk goed naar hoe je kunt inspelen op de
nieuwe distributiemodellen. Online platforms
gaan het mogelijk maken om direct producent
en consument te verbinden. Deze
ketenverkorting wordt door internet mogelijk
gemaakt. Modemerken doen direct zaken met
de consument. Daarnaast zijn de online
warenhuizen een geduchte concurrent van de
fysieke winkels. Retailwinkels moeten zich echt
gaan afvragen wat hun toegevoegde waarde is.
!
!
!
!
!
!
10
TECHNOLOGIE!
IBeacon technologie kan in de toekomst
helpen. Een geintegreerde off-online
winkelbeleving kan een nieuwe usp creëren
voor de fysieke winkel.Aanbiedingen die
customized zijn, in tijd beperkt en alleen voor
de winkelvloer zijn bedoeld, helpen tegen de
concurrentie van internet.
!
!
!
!
!
!
11
GASTVRIJHEID!
Laat je medewerkers elk jaar getraind worden
in gastvrijheid – dat is iets anders dan sales. En
als je denkt: dat kost geld want als ik investeer
in medewerkers en ze vertrekken, denk dan
aan het alternatief: ik investeer niet in
medewerkers en ze blijven! Persoonlijke
aandacht wordt schaars en dus waardevol.
!
!
!
!
!
!
!
12
WINKELCENTRA!
Analyseer in welke winkelcentra je nog wilt
zitten en in welke niet. Het bezoek aan
winkelcentra neemt – net als aan
binnensteden – behoorlijk af. Ook met lagere
huren is niet altijd aantrekkelijk omdat er
simpelweg te weinig vitaliteit zit in de meeste
winkelcentra.
!
!
!
!
!
!
!
!
TIPS voor entrepreneurs in fashion

More Related Content

Similar to TIPS voor entrepreneurs in fashion

Op weg naar een nieuwe winkelrealiteit
Op weg naar een nieuwe winkelrealiteitOp weg naar een nieuwe winkelrealiteit
Op weg naar een nieuwe winkelrealiteitAlexander Gorgiev
 
Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)
Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)
Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)Gilles Dujardin
 
KPN; Toekomstvisie op de retail
KPN; Toekomstvisie op de retailKPN; Toekomstvisie op de retail
KPN; Toekomstvisie op de retailKPN IoT
 
Retail. Wat nu? Kick off presentatie
Retail. Wat nu? Kick off presentatieRetail. Wat nu? Kick off presentatie
Retail. Wat nu? Kick off presentatieRene Hendriks
 
7 misvattingen over e-commerce
7 misvattingen over e-commerce7 misvattingen over e-commerce
7 misvattingen over e-commerceBart De Waele
 
Succesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.be
Succesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.beSuccesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.be
Succesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.beBizidee
 
10 Retail Trends 2016
10 Retail Trends 201610 Retail Trends 2016
10 Retail Trends 2016Crossmarks
 
Werkbladen omgevingsboek
Werkbladen omgevingsboekWerkbladen omgevingsboek
Werkbladen omgevingsboekBramLeroy2
 
Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014
Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014
Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014FFIAntwerp
 
20130402 presentatie skice shoppinglab web
20130402 presentatie skice shoppinglab web20130402 presentatie skice shoppinglab web
20130402 presentatie skice shoppinglab webBrian Voesten
 
De people factor in e-commerce (uittreksel)
De people factor in e-commerce (uittreksel)De people factor in e-commerce (uittreksel)
De people factor in e-commerce (uittreksel)CIS-COMMERCE.BE
 

Similar to TIPS voor entrepreneurs in fashion (20)

Op weg naar een nieuwe winkelrealiteit
Op weg naar een nieuwe winkelrealiteitOp weg naar een nieuwe winkelrealiteit
Op weg naar een nieuwe winkelrealiteit
 
Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)
Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)
Coolhunts Amsterdam 2015 (Dutch)
 
KPN; Toekomstvisie op de retail
KPN; Toekomstvisie op de retailKPN; Toekomstvisie op de retail
KPN; Toekomstvisie op de retail
 
Digital Media eindwerk
Digital Media eindwerkDigital Media eindwerk
Digital Media eindwerk
 
Retail. Wat nu? Kick off presentatie
Retail. Wat nu? Kick off presentatieRetail. Wat nu? Kick off presentatie
Retail. Wat nu? Kick off presentatie
 
7 misvattingen over e-commerce
7 misvattingen over e-commerce7 misvattingen over e-commerce
7 misvattingen over e-commerce
 
Succesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.be
Succesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.beSuccesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.be
Succesvol starten in de retail: zo maak je het verschil. - Ladyjane.be
 
Trend Tree The15 Retail Trends2012
Trend Tree The15 Retail Trends2012Trend Tree The15 Retail Trends2012
Trend Tree The15 Retail Trends2012
 
Opening minor marketing 3.0
Opening  minor marketing 3.0Opening  minor marketing 3.0
Opening minor marketing 3.0
 
Red de retail
Red de retailRed de retail
Red de retail
 
10 Retail Trends 2016
10 Retail Trends 201610 Retail Trends 2016
10 Retail Trends 2016
 
Disruptie heeft effect op winkels en supply chains
Disruptie heeft effect op winkels en supply chainsDisruptie heeft effect op winkels en supply chains
Disruptie heeft effect op winkels en supply chains
 
Werkbladen omgevingsboek
Werkbladen omgevingsboekWerkbladen omgevingsboek
Werkbladen omgevingsboek
 
Werk aan de winkel!
Werk aan de winkel!Werk aan de winkel!
Werk aan de winkel!
 
Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014
Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014
Presentatie infodag STARTEN IN DE MODE - 14 januari 2014
 
Toekomst winkels
Toekomst winkelsToekomst winkels
Toekomst winkels
 
20130402 presentatie skice shoppinglab web
20130402 presentatie skice shoppinglab web20130402 presentatie skice shoppinglab web
20130402 presentatie skice shoppinglab web
 
De people factor in e-commerce (uittreksel)
De people factor in e-commerce (uittreksel)De people factor in e-commerce (uittreksel)
De people factor in e-commerce (uittreksel)
 
Trend tree mkb_trends2014
Trend tree mkb_trends2014Trend tree mkb_trends2014
Trend tree mkb_trends2014
 
MIX 2015-6_IG&H
MIX 2015-6_IG&HMIX 2015-6_IG&H
MIX 2015-6_IG&H
 

TIPS voor entrepreneurs in fashion

  • 1. TIPS voor entrepreneurs in fashion HANS STEENBERGEN
  • 2. 1 GA SAMENWERKEN! Ga samenwerken. De uitdagingen zijn te groot om in je eentje het hoofd te bieden. Ondernemen doe je in de moderne tijd samen met andere zelfstandigen. Niet alleen samenwerken met moderetailers, maar ook met horeca. !
  • 3. 2 BINNENSTAD ALS PODIUM! Zie de binnenstad als een podium.Als er niets gebeurt zijn de winkels saaie decorstukken. Er moet dus geprogrammeerd worden: permanent. Een activiteitenkalender van een heel jaar ontwikkelen om de dagen te verlevendigen.
  • 4. 3 CITYMARKETING ! Verlang van de gemeente structurele medewerking om de binnenstad te verlevendigen. Het is een zaak van iedereen dat de stad aantrekkelijk blijft. Een goede citymarketeer, betaald door de gemeente, gaat nauw samenwerken met ondernemers. Ondernemers moeten ook een stevige duit in de zak doen.Je kunt niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten – alle hens aan dek. !
  • 5. 4 POP-UP! Stimuleer dat er op onverwachte locaties pop- up-achtige winkelconcepten komen.Tijdelijke winkels zorgen voor verrassing. ! !
  • 6. 5 VASTGOED! Ga in gesprek met de verhuurders van vastgoed. Pas nieuwe huurcontracten aan – zorg voor lagere huren en flexibele huren. De eigenaar van het vastgoed zien ook dat ze geen baat hebben bij leegstand. ! ! !
  • 7. 6 BOUTIQUE WINKELS! Geef ruim baan aan boutique winkels – weg van de middle of the road en de overbekende ketens die je in elke winkelstraat kunt vinden. De consument van tegenwoordig zoekt fun en verrassing – winkels met een bijzonder assortiment zijn waardevol. Help dit soort bedrijven met zich te vestigen, werk ze niet tegen. ! ! !
  • 8. 7 NIEUWE MODELLEN! Zoals de meeste restaurants zijn afgestapt van een menukaart die 4 keer per jaar wisselt met de seizoenen, zo moet de modewereld zich afvragen of hun model niet ouderwets is. Horeca lost dit op met concepten als classics & trends. Items die het hele jaar door te krijgen zijn, en items die dag, dan wel seizoensgebonden zijn. Zo creëer je verrassing, creëer je redenen om vaker te komen.Werk met dagaanbiedingen in plaats van alleen oude collecties afprijzen. Ook volstrekt verouderd model. ! ! ! !
  • 9. 8 SAMENWERKEN IN DE KETEN! Meer samenwerken in de keten. Modemerken en winkels moeten tot andere en constructievere afspraken komen. Het rare model van voorraadfinanciering door winkeliers is volstrekt achterhaald. On demand delivery – op het moment dat je het nodig hebt middels fijnmazige distributie – werkt veel beter. ! ! ! ! !
  • 10. 9 NIEUWE
 DISTRIBUTIEMODELLEN! Kijk goed naar hoe je kunt inspelen op de nieuwe distributiemodellen. Online platforms gaan het mogelijk maken om direct producent en consument te verbinden. Deze ketenverkorting wordt door internet mogelijk gemaakt. Modemerken doen direct zaken met de consument. Daarnaast zijn de online warenhuizen een geduchte concurrent van de fysieke winkels. Retailwinkels moeten zich echt gaan afvragen wat hun toegevoegde waarde is. ! ! ! ! ! !
  • 11. 10 TECHNOLOGIE! IBeacon technologie kan in de toekomst helpen. Een geintegreerde off-online winkelbeleving kan een nieuwe usp creëren voor de fysieke winkel.Aanbiedingen die customized zijn, in tijd beperkt en alleen voor de winkelvloer zijn bedoeld, helpen tegen de concurrentie van internet. ! ! ! ! ! !
  • 12. 11 GASTVRIJHEID! Laat je medewerkers elk jaar getraind worden in gastvrijheid – dat is iets anders dan sales. En als je denkt: dat kost geld want als ik investeer in medewerkers en ze vertrekken, denk dan aan het alternatief: ik investeer niet in medewerkers en ze blijven! Persoonlijke aandacht wordt schaars en dus waardevol. ! ! ! ! ! ! !
  • 13. 12 WINKELCENTRA! Analyseer in welke winkelcentra je nog wilt zitten en in welke niet. Het bezoek aan winkelcentra neemt – net als aan binnensteden – behoorlijk af. Ook met lagere huren is niet altijd aantrekkelijk omdat er simpelweg te weinig vitaliteit zit in de meeste winkelcentra. ! ! ! ! ! ! ! !