Open brief aan Fikry El Azzouzi en aan de jury van de ‘Arkprijs van het Vrije Woord’
Beste heer El Azzouzi,
Vooreerst wil ik u gelukwensen
met de Arkprijs van het Vrije Woord. Ik heb uw roman Drarrie in de Nacht met interesse gelezen. Ik geloof dat u een
bijzondere stem in het Nederlandse taalgebied kunt worden als u blijft zoeken
naar de juiste vorm voor datgene wat u te vertellen heeft (en u heeft duidelijk
iets te vertellen). Toch moet ik u bekennen dat ik bedenkingen heb bij de
uitreiking van de prijs van het Vrije Woord aan uw persoon.
Deze prijs werd in het leven
geroepen toen de van zijn geloof gevallen Marnix Gijsen een literatuurprijs aan
zijn neus zag voorbij gaan door wat Jeroen Brouwers 'kleinzielig moralistisch
gekeutel' noemde vanuit religieuze hoek. Bedenker Herman Teirlinck schreef bij
het lanceren van de Arkprijs in 1951 dat 'literatuur buiten Farizese handen',
moest blijven. 'We eerbiedigen elke gezindheid, maar weigeren de aanmatiging
van elke opgedrongen leer...'
Een tijdlang werd de Arkprijs
toegekend aan mensen die tegen dogmatische tendensen van kerk en samenleving
durfden in te gaan. De moedigste en wellicht belangrijkste strijd van kunstenaars
is die voor meer openheid in de eigen gemeenschap.
Ik moet echter toegeven dat u me op dat vlak vooralsnog
teleurstelt. Misschien niet zozeer voor wat betreft het proza van Drarrie in de Nacht dat boeiend is, zij
het ietwat anekdotisch. Helaas wordt in media, zoals Vrij Nederland zelden over dat schrijfwerk gesproken. Bijna altijd
gaat het over uw niet-onsympathieke persoon: de Vlaming van Marokkaanse
afkomst, zonder diploma's, die zich ontpopte tot selfmade
schrijver.
Grote schrijvers uit het verleden zoals de Joodse Philip Roth hadden de moed om
de eigen gemeenschap en de farizeeërs tegen de haren in te strijken. Zo kreeg
de jonge Roth voor zijn verhalenbundel Goodbye
Columbus de rabbi’s en de Joodse Anti-Defamation League op zijn dak. Hij
werd beschuldigd van Joodse zelfhaat. Roth plooide niet en deed er met het
speels provocerende Portnoy's Complaint
een schepje bovenop. Eigenzinnige individuen als Roth zorgden er voor dat de
arme en diepgelovige Oost-Europese Joden na twee of drie generaties aan de top
van de Amerikaanse samenleving meedraaiden.
Maar wat doet u? U kiest voor
een makkelijkere weg en voor de korte termijn. U teert op het buikgevoel van uw
gemeenschap. Een gemeenschap waar extremisme en een opkomend religieus fascisme
woekeren. De onverdraagzame die u aanvalt in uw columns, is echter niet degene
die onbuigzame religieuze regels in een open samenleving probeert te rammen.
Nee, de fundamentalisten lijken voor u de goddeloze vrijzinnigen.
Verlichtingsfundamentalisten. 'Vrijzinnig4Belgium' noemde u hen al spottend in DeWereldMorgen.be. GAIA is voor u een
bende mierenneukers en Etienne Vermeersch een ‘fundamentalistische
verlichtingspastoor’.
U vindt hen onder meer onverdraagzaam
omdat ze zich kanten tegen hoofddoeken bij overheidsfuncties of tegen niet-verdoofd
slachten. Daarmee verspreidt u niet meer dan een flauwe echo van de
farizeeërkaste en brulboeien zoals de Arabisch-nationalist Abou Jahjah (iemand
over wie u zich lovend uitlaat). Bovendien zijn de etiketten voor
andersdenkenden waarmee u virtuoos schermt niet erg bevorderlijk voor een
inhoudelijk debat.
Dat alles is niet wat ik
begrijp onder het moedig verdedigen van het vrije woord waarvoor de Arkprijs
beweert te staan. Misschien kunt u zich een keer verdiepen in de geschiedenis
van de verlichting (die trouwens niet gelijk te stellen is aan vrijzinnigheid)
voordat u naar de voorvechters van uw vrije meningsuiting uithaalt. Indien u een relevant schrijver wil blijven, zult u dieper moeten graven. Dan zult u de voor uzelf, uw gemeenschap en voor de progressieve kerk schijnbare waarheden op hun kop moeten zetten. U zult uzelf, zoals Philip Roth, misschien een tijdlang onmogelijk maken bij een deel van de moslimgemeenschappen of in sommige vastgeroeste linkse of rechtse middens. Maar dat hoort bij de rol van de schrijver die net die dingen aan de oppervlakte brengt die de omgeving niet wil horen.
Ik denk echter dat u die
kwaliteiten heeft. Ik denk dat u een zoeker bent; een vechter ook. Ik kijk dan
ook uit naar uw toekomstig werk.
Chris Ceustermans
Chris Ceustermans
Chris Ceustermans
is auteur en observator van het stedelijk leven in Antwerpen en Brussel. In
2014 verscheen bij WPG-Manteau zijn roman 'De Boekhandelaar'. In september 2015
verschijnt zijn volgende roman: 'Koude Oorlogsdromen’.
Ja, ja, is dit omdat je hem niet zelf hebt gekregen? Autochtoon en auteur van één boek en met praats voor tien.
BeantwoordenVerwijderen