Testen van de cilinderkoptemperatuursensor en thermostaat

Benodigdheden: Multi- of ohmmeter, gasfornuis met pan en water, temperatuurmeter

Werking thermostaat: Deze gaat open naarmate de temperatuur van het koelwater een voorgeschreven waarde bereikt. Totdat de thermostaat open gaat circuleert het koelwater alleen door het motorblok. Zodra de thermostaat geopend is circuleert het koelwater via de radiateur door het motorblok en word het gekoeld door de rijwind. Door openen en sluiten van de thermostaat blijft de temperatuur op een juiste en constante waarde. Loopt de temp. toch nog te hoog op dan slaat de koelfan aan.

Hoe herken je een slecht werkende of kapotte thermostaat: Te hoge of te lage koelvloeistoftemp. (Normale temp. ligt ongeveer tussen de 80ēC en 90ēC, je meter zal bij normale conditie ongeveer in het midden staan).

Als je thermostaat open blijft staan zal de koelvloeistoftemp.meter een lagere temp. aangeven. Ook is dit te herkennen aan bijvoorbeeld slechte of niet werkende kachel (geen warme lucht).

Als je thermostaat niet open gaat, zal de koelvl.temp. te hoog worden. Je motorblok kan aan de kook raken. Dit is o.a. te herkennen aan het eruit gooien van de koelvloeistof, het niet aanslaan van de koelfan, koude waterslangen, etc.

Werking C(ilinder)K(op)T(emperatuur)S(ensor): CKTS is een temp. gevoelige weerstand, waarvan de weerstandswaarde afneemt naarmate de temp. hoger word. Deze waarde word doorgegeven aan de ECCS/ECU, die deze waarde vertaald naar een temp.waarde. Met deze temp.waarde word o.a. de koudloopfase van het motorblok geregeld.

Hoe herken je een slecht werkende of kapotte CKTS: Als de motor slecht wil aanpakken bij koude start, daarna alleen stationair wil draaien en wil afslaan bij het gas geven. Dit euvel verdwijnt zodra de motor wat warmer is.

Voordat je te veel werk op je hals haald: Controleer eerst of de stekkerverbinding goed zit, deze vind je bij je bougiekabel van je 1e cilinder, bijrijderskant vooraan het motorblok. Misschien zit er wel wat corrosie in of een draadbreuk, meet dan of je continuīteit hebt.

boven: locatie C.K.T.S. en thermostaat

boven: werking CKTS

METEN IS WETEN:  Zodra je thermostaat en CKTS gedemonteerd hebt, doe je deze in een pan met water. Dit water breng je bijna aan de kook. Je kunt de CKTS constant meten. Je kunt dan goed zien dat de waardes steeds lager worden terwijl de watertemp. steeds hoger word. Bij gebrek aan een temperatuurmeter voor in de pan met water, is de CKTS ook een goede indicator. Wanneer de thermostaat is open gegaan moet je ook testen of ie weer volledig sluit. Doe dit door de pan met heet water in je gootsteen te zetten en je koude kraan open te draaien. Let er op dat de thermostaat direct geheel sluit wanneer de temperatuur 5ēC onder de openingstemp. is !!!! Doet ie dit niet dan werkt ie dus niet goed. Bij Heine sloot de thermostaat heel langzaam, terwijl de temp. al flink gedaald was en bleef de thermostaat op een heel klein kiertje open staan. Duidelijk dus aan vervanging toe! De waardes van de CKTS gaan weer oplopen naar mate het water kouder word. Zie de onderstaande tabellen voor de meetgegevens. Als de CKTS niet de juiste waardes bij de juiste temp. geeft, vervang deze dan!

Thermostaat:

Thermostaat opent bij  76,5ēC
Thermostaat moet 5ēC voor openingstemp. volledig sluiten 71,5ēC

C.K.T.S:

Boven 20ēC moet je een weerstand meten van 2,9 KΩ of lager
Onder de 20ēC moet je een weerstand meten van 2,1 KΩ of hoger
Bij ongeveer 80ēC (Bijna dezelfde temp. als het openen van de thermostaat), moet je een weerstand meten van 0,26-0,39 KΩ
De weerstand word lager naar mate de temp. hoger word  

linksboven: Heine test zijn eigen thermostaat en cilinderkoptemperatuursensor (C.K.T.S) rechtsboven: thermostaat staat open.