Timers in de klas

“Juf? Hoeveel tijd hebben we nog om deze taak af te werken?”

Klinkt het bekend in de oren? Het is een vraag die leerlingen voortdurend stellen bij het maken van opdrachten.

Wat? Hoe gebruik je ze?

Een timer is een handig hulpmiddel voor in de klas om de resterende tijd duidelijk te maken. Je kan de timer aan het bord instellen op een tijd naar keuze, zo kunnen de leerlingen zien hoeveel tijd ze nog hebben om iets af te werken.

Er bestaan veel soorten, mijn favorieten zijn de ‘Egg Timer’, ‘Clock Countdown’, ‘Candle Timer’ en de ‘Bomb Countdown’.

Egg TimerClock CountdownCandle timerBomb Countdown

     

Om de timers te gebruiken klik je gewoon op de afbeelding op deze site, daarna stel je een tijd in. Er is ook de mogelijkheid om de timers als een zip-bestand te downloaden, door simpelweg op het onderdeel ‘Download’ in het menu te klikken. Op die manier heb je geen internet nodig en kan je de timers heel gemakkelijk gebruiken in je lessen.

Ik gebruik de timers vooral bij groepswerk of hoekenwerk. Doordat je de timer voor de hele klas projecteert moeten ze zich niet meer individueel gaan focussen op een analoge/digitale klok waarbij ze de overige tijd moeten berekenen.

Voordelen

Het grote voordeel is dat de leerlingen zelf hun werk beter kunnen plannen. Na meermaals gebruik, merk je echt dat de kinderen beter kunnen omgaan met de resterende tijd en zo hun tijd beter benutten. Het zal zeker de zelfstandigheid van de leerlingen bevorderen!

Het leuke aan deze timers is dat de resterende tijd ook visueel wordt gemaakt. Bijvoorbeeld doordat het zand door de zandloper stroomt of de lont van de bom steeds kleiner wordt. Een geluidje, geeft aan dat de tijd om is. Wanneer je op de homepagina klikt op ‘Custom Countdown’, kan je per timer zelf een geluidje kiezen.

Deze tools kan je ook gebruiken in lessen i.v.m. tijd. Kinderen hebben het enorm moeilijk om de tijd in te schatten omdat tijd heel abstract is. Je kan hen bijvoorbeeld 3 minuten laten inschatten waarbij ze hun hand opsteken als ze denken dat de tijd om is. Wanneer de leerlingen hun ogen open doen, zien ze hoeveel tijd ze er naast zitten.

Verder kan je op de site ook de ‘Stopwatch’ gebruiken en downloaden.

Heb je zelf ook een site waarbij je timers flexibel kunt gebruiken? Laat dan zeker een reactie achter.

3 gedachtes over “Timers in de klas

  1. Pingback: Reactie op Shana: Timers in de klas | Ayla De Bleser

  2. Heel interessante blogpost! Op stage heb ik het ook al enkele keren gezien. Leerkrachten stellen een timer in, de tijd telt af en de leerlingen weten precies wanneer ze klaar moeten zijn en de pennen moeten neerliggen. Ik merkte ook dat de leerlingen dit zeer fijn vonden en er mee vertrouwd waren.
    Zelf heb ik het nog nooit gebruikt omdat ik niet precies wist hoe het werkte en waar ik ‘goede’ timers kon vinden. Dankzij jouw blog weet ik nu waar ik de timers vind en welke ik best gebruik, dankjewel!

    Like

  3. Dag juf Shana,

    Toffe en interessante blogpost. Ik ben zelf ook al meerdere malen geconfronteerd met de vraag van de kinderen ” hoeveel tijd hebben we?” “hoeveel tijd hebben we nog?”. Ik vind deze vragen heel normaal want de kinderen willen hun opdracht goed uitvoeren. Het antwoord op hun vragen op een leuke manier beantwoorden is natuurlijk een meerwaarde. Dankzij jouw blogpost weet ik nu waar ik leuke en gebruiksvriendelijke timers kan vinden.

    Een dikke merci in naam van mijzelf en mijn toekomstige kindjes van mijn klas.

    Groeten
    Meester Bjorn

    Like

Plaats een reactie