Skip to main content

AAN DE KUST

Aan de kust liggen een paar belangrijke havenplaatsen. Vooral van belang voor de export van fruit en koffie. Andere havenplaatsen zijn vergane glorie.

Puerto Limon

  

Puerto Limon, meestal kortweg Limon genoemd is een van de belangrijkste havensteden van het land. De stad is ontstaan toen de Atlantische spoorlijn uit San Jose werd aangelegd en hier zijn eindpunt kreeg. Voor de aanleg van de spoorlijn werden arbeiders uit Afrika, het Caribische gebied en China gehaald, die zich in Limon vestigden. De stad is dan ook een etnische smeltkroes. Velen van hen zijn na de aanleg van de spoorlijn gaan werken op de  bananenplantages in de omgeving van de stad. De stad is nu de exporthaven van fruit. Limon heeft de tweeslachtigheid die veel tropische havenplaatsen kenmerkt: hard en gevaarlijk en tegelijkertijd kleurrijk en exotisch. Deze eigenschappen bereiken hun hoogtepunt in oktober tijdens het carnaval van Limon. De stad ziet er pittoresk uit met zijn bontgekleurde huisjes, maar bezoekers moeten extra voorzichtig zijn. Ga ´s nachts in ieder geval niet de straat op. Ten noorden van Limon in Moin wordt voor het Nederlandse bedrijf APM terminals de grootste containerhaven van Midden- en Zuid- Amerika gebouwd. BAM en van Oord uit Nederland bouwen de terminal. De totale kosten van het project bedraagt bijna US$ 1 miljard.

Puntarenas

  

De stad ligt op een smalle landtong die uitsteekt in de Golf van Nicoya. Eens was Puntarenas de belangrijkste haven van Costa Rica aan de kant van de Grote Oceaan. Die plaats is overgenomen door de 17 km zuidelijker gelegen plaats Caldera. De stad dankt zijn charme vooral door de kleurige houten huizen en een ouderwetse markt. Verder is het een rommelige havenstad. Aan de boulevard, de Paseo de las Turistas liggen bars en restaurants met terrassen. Puntarenas is vooral een badplaats voor de Tico´s. Ten zuiden van de stad ligt een lang strand. Aan het eind van de landtong bevindt zich de aanmeerplaats van de veerboten naar het schiereiland Nicoya. De veerboten gaan naar Paquera en naar playa Naranjo. 

Quepos

  

Quepos was eens een belangrijke bananenhaven, de overschakeling naar de verbouw van lucratievere oliepalmen betekende het einde van de haven. Tegenwoordig is het een kleine stad met zo´n 12.000 inwoners en vooral een uitvalsbasis voor toeristen op weg naar het park Manuel Antonio. De romantische ligging van het stadje is wellicht de reden dat fransiscaner monniken er in 1570 een kleine missiepost bouwden. Van het gebouw resteren enkel nog wat fundamenten. De haven is nu een jachthaven en wordt nu vooral gebruikt voor het aanbieden van vistochten of excursies per boot om dolfijnen te zien. De stad bestaat verder uit het oude paalwoningendorp Boca Vieja, de wijk van de voormalige bananenbaronnen.

Golfito

  

Zo´n vijf uur rijden van San Jose in het zuiden van Costa Rica aan de Golfo Dulce ligt deze kleine havenplaats. In het verleden was dit anders. Golfito was de grootste exporthaven van bananen van het land. In het noordelijke deel van de stad vindt u nog vele huizen, die eigendom waren van de managers van de bananenmaatschappij. Door een ziekte onder de bananenplanten verlieten de bananenbedrijven de regio. Na het verdwijnen van de bananenhaven stortte de economie in. Om de werkgelegenheid te bevorderen is Golfito omgevormd tot een belastingvrije zone. Vele Tico´s kopen er belastingvrije huishoudelijke apparatuur.  De ligging van de stad is prachtig, op een landstrook tussen bosrijke bergen en de vrijwel afgesloten baai die toegang geeft tot de Golfo Dulce. Een groot deel van de omgeving is bestempeld tot natuurreservaat. Vanuit Golfito kunt u met een boot naar de overkant van de Golfo Dulce, naar Puerto Jimenez. Dit is een van de uitvalsplaatsen voor een bezoek aan het nationaal park Corcovado.