Welkom bij MFYS

Wij zijn een labo voor inspanning & topsport gevestigd in Brussel.

Fietsdesks: stimuleren van een fysiek actieve levensstijl

Verschillende studies beschrijven de positieve invloed van fysieke activiteit op gezondheid en cognitie bij studenten. Studenten die meer aan fysieke activiteit doen, blijken een hoger intelligentie quotient, betere schoolprestaties, betere taal- en wiskundevaardigheden… te hebben. Ook in studies die de invloed van fysieke activiteit bij bedienden onderzoeken, blijkt dat mensen die meer fysiek actief zijn, een betere gezondheid en betere sociale vaardigheden hebben en dat ze op economisch vlak voordeliger zijn (productiviteit, afwezigheid…). Zelfs in de laatste levensfase, bij senioren, werd een positief effect op cognitief functioneren, zelfstandigheid, gezondheid, mentale achteruitgang… gevonden.

Ondanks al deze voordelen, is een groot deel van de Europese en Noord-Amerikaanse bevolking inactief. In Vlaanderen (België), was in 2005, minstens 66% van alle vrouwen en 40% van alle mannen fysiek inactief. Eén van de meest aangebrachte redenen om niet te bewegen, is ‘te weinig tijd’. Een mogelijke oplossing om dit excuus te counteren zou het opnemen van fysieke activiteit in normaal sedentaire activiteiten (school, werk…) kunnen zijn.

Een mogelijkheid hiervoor is om gebruik te maken van een fietsdesk. Deze maakt het mogelijk om normaal sedentaire activiteiten (zoals schrijven, computeren, lessen volgen…) te combineren met fietsen aan lage intensiteit.

Het doel van dit project om te kijken of de effecten van het opnemen van dagelijks een half uur tot een uur fietsen op een fietsdesk in de dagelijkse activiteiten een vergelijkbaar effect heeft als de gekende positieve effecten van fysieke activiteit. Hiervoor zullen we drie doelgroepen, studenten, bedienden en ouderen testen. We zullen kijken naar het effect op gezondheid, cognitie en levenskwaliteit en zullen voor elke doelgroep specifiek een aantal extra specifieke zaken bestuderen. Bij adolescenten zullen we kijken naar schoolprestaties en focus, bij bedienden naar productiviteit en absenteeisme en bij ouderen naar cognitieve achteruitgang en zelfstandigheid.

Auteur: Tine Torbeyns



« Terug naar overzicht