home

Volledige fotoreeks

Infofiche over het Triglav Nationaal Park

Inleiding

De overschrijding van de Triglav is de moeilijkste en meest gevaarlijke onderneming die ik met Ora ooit gedaan heb. Het is niet specifiek de fysische conditie die wordt aangesproken, maar het technische aspect. Het beklimmen van een graat of van een rotswand in IIe of IIIe moeilijkheidsgraad is op zich niet zo moeilijk, vooral als er stiften aanwezig zijn die er een soort klettersteig van maken. Maar als je jezelf hierbij niet kan zekeren met een kabel, zoals in een normale klettersteig, dan houdt dat welbepaalde risico's in. Hier in het Triglav Nationaal Park tref je dergelijke 'klettersteigen' zonder kabel, enkel met stiften, meermaals aan. Mijn ervaring op alpinistisch gebied komt goed van pas.

Dat de Triglav als 'nationale berg', de hoogste van Slovenië, door een massa toeristen, dikwijls gewone wandelaars, wordt beklommen, doet me dan ook de wenkbrauwen fronsen.

Voor bergbeklimmers wordt het natuurlijk een 'genotsklimmen'.

4 jaar geleden deed ik deze klettersteig ook. Toen was ik blij dat Ora op de topgraat niet mee was. Ze was in de hut gebleven omdat het al 17 uur was. Dat is vrij laat en ik wou nog dezelfde dag de top beklimmen.

Bij de huidige beklimming (overschrijding) ben ik blij dat Ora deze kant langs de Triglav-hut, enkel in de afdaling moet nemen want dat is minder zwaar (gewicht) en er is weinig houvast. Normaal is er in een klettersteig een kabel aanwezig, hier zijn er op veel plaatsen enkel stiften, vooral in het onderste gedeelte, dat tevens het meest steile is. Ik vind dit eigenlijk gevaarlijk voor mensen die dit niet gewoon zijn. En ik heb de indruk dat gezien de Triglav de nationale berg is, de hoogste van Slovenië, er heel wat wandelaars zijn die de berg willen beklimmen. Een zelfzekering is niet mogelijk en een eventueel struikelen kan dramatische gevolgen hebben.

Bijna overal in het Triglav-massief is dit zo. Enkel een paar stiften en men moet goed opletten.

Dat je als extra een hond meeneemt, zet het hele gebeuren in een totaal andere dimensie en vraagt een totaal engagement.

Er komen heel wat andere moeilijkheden bij kijken. Een 100 % vertrouwen in elkaar, tussen hond en baasje, is een eerste vereiste. Ook moet de hond zich op zijn gemak voelen. Dit kan maar als ook het baasje zich 100 % rustig en zelfverzekerd voelt en gedraagt en vertrouwen heeft in de hele zaak. Pas dan kan je de rust afstralen op de hond, de enige manier dat ook de hond een rustig en zelfverzekerd vertrouwen heeft in de situatie. Het is een essentiële voorwaarde om het hele avontuur tot een goed einde te brengen.

Het valt op dat de mensen in Slovenië (iedereen die we tegen kwamen!) zo vriendelijk zijn voor Ora en zo rap contact leggen.

Je kan op de foto's klikken om ze te vergroten.

De foto's in de volledige fotoreeks zijn genummerd met de datum en een doorlopend volgnummer.

Deelnemers

Guido

is beste maatjes met Ora

neemt mijn fototoestel over als ik op de moeilijke stukken met Ora klim

Ora

Zwitserse Witte Herder

beste klimmende hond in Slovenië en omstreken

Jo

Jo en Ora zijn onafscheidelijk

Jo zorgt voor tekst en beeld

Heenreis

Op maandag 4 augustus 2008 vertrekken Guido en ikzelf met Ora, mijn Zwitserse Witte Herder, naar Slovenië. Guido had een gezellig pensionnetje gereserveerd in Altenmarkt, Oostenrijk, zodat we de reis kunnen verdelen over 2 dagen.

Kranjska Gora - Dovje - Martuljek Wasserfälle

Dinsdag moesten we dan niet meer zo ver rijden om aan het eerste dorpje in Slovenië, Kranjska Gora, een bezoekje te kunnen brengen. Dit dorpje is zeker de moeite waard om het eens te doorkruisen.

Nadat we ons snel installeren op camping Dovje, doen we nog een inlooptour naar de Martuljek Wasserfälle op 1200m hoogte, een tochtje van 3 u.

Onderweg passeren we een soort café onder een afdak en ook nog en kapel waarin een kluizenaar woont.

Als we bijna terug zijn, keren we helemaal terug naar de oude tijd en aanschouwen het productieproces van houtskool.

Bezoek Dovje - Klim naar Slemenova špica 1909m

Woensdagmorgen verkennen we Dovje. Het kerkhof is prachtig verzorgd. Tot zelfs de oude graven krijgen brandende kaarsjes, sommige marmergraven zijn ook electrisch verlicht.
Onderweg naar de Vršič-Paß 1611m wordt Ora flinke maatjes met een steenbok.

In de namiddag maken we een tocht vanaf de Vršič-Paß naar de top Slemenova špica op 1909m. We keren terug via het pad onder Mala Mojstrovka 2332m.

Kranjska Gora is een levendig dorp, er is altijd wat te doen.

Beklimming Špik 2472m

Donderdag wordt een zware en lange dag. De beschrijving geeft 8 uur aan en tredzekerheid is vereist. Eerst naar de hut Koča v Krnici, 1113 m, dan stap je door bos en een droge rivierbedding met rotsen en puin met grote rotsblokken, daarna boshellingen en puinhellingen naar de top Špik op 2472 m.

We nemen dezelfde terugweg als de heenweg.

Bij het terugkomen door de droge rivierbedding was het al laat. Guido is iets voorop en ik vergis me en ben veel te ver afgedaald. Er zijn geen sporen meer en ik ruik onraad. Terug omhoog door al dat puin spreekt me niet fel aan. En straks wordt het nog donker ook! Snel neem ik mijn gps om te zien waar we 's morgens gelopen hebben. Ik wil daar recht op recht naartoe. Eerst de brede droge rivier over het puin traverseren en dan nog de helling van de oever omhoog. 't Is wel vermoeiend. Dan door een Latschenveld (dwergbomen) tussen en over de bomen sukkelend bereik ik het smalle paadje dat al een paar honderd meter, iets hoger uit de rivierbedding omhoog kwam.

Aan de hut aangekomen is het ondertussen schemerdonker geworden. We moeten nog een uurtje verder stappen naar de auto, maar eerst laten we ons toch een bord heerlijke soep voorschotelen. Dat het ondertussen pikdonker geworden is nemen we er dan maar bij… In Kranjska Gora vinden we gelukkig nog een restaurant open.

vrijdag 8 8 8 - regendag

's Morgens bij het ontwaken worden we getrakteerd op donder en bliksem en stortregen gedurende een hele voormiddag. Ook de namiddag brengt nog veel regen. Eigenaardig want bij dergelijke hoge temperaturen verwacht je een onweer eerder naar de avond toe. De volgende dagen wordt er afwisseling zonnig en bewolking met zon verwacht. We verhuizen naar Trenta waar we voor volgende nacht een kamer huren. Dan zijn we al korter bij het vertrekpunt voor morgen.

Vijfdaagse trektocht

Tržaška koča of Triester Hütte op 2151 m

Gelukkig is het deze morgen mooi weer maar fris. We maken ons klaar voor het hoofddoel: een vijfdaagse trektocht in het Triglav Nationaal Park met als summum de overschrijding van de Triglav, de hoogste top van Slovenië.

Trenta ligt op 620 m. Langs het Zadnjica-dal volgen we een grindpad van 3km. Hier is een parking, maar we zijn tevoet want we zullen langs een andere weg terug komen. Aan Punt P1007 volgen we nog kort de richting Luknja om dan naar rechts af te slaan en uiteindelijk aan de voet van de bergwand de Tržaška koča of Triester Hütte op 2151 m te bereiken. Onderweg genieten we van een prachtige flora.

Na 1450m stijgen is het hier fel koud en ik doe direct mijn lange broek aan. Bovendien moeten we in de matrassenruimte ' im Winterraum' overnachten. Zelfs Ora rilt en ik dek ze met een deken. Ze heeft wat last van haar rechtse achterknie. Het is nogal druk in de hut en later komen er nog gasten bij in 'ons Winterraum'. Het is een klein gebouwtje dat apart van de hut staat. Beneden is er juist plaats voor 2 stapelbedden, wat 4 slaapplaatsen oplevert en op een zoldertje zijn er nog eens 10 plaatsen.

Ook de toiletten buiten duiden op de primitieve voorzieningen in het gebergte. Toch zijn we tevreden dat we kunnen aanschuiven voor een eenvoudige maar verkwikkende maaltijd.

Overschrijding van de Triglav

zo 10 8 8 Vandaag gaan we de nationale trots van Slovenië beklimmen. We vertrekken in de schaduw van een groots landschap. Dra komen we op een maanlandschap, een plateau onder de Triglav . Via dit plateau bereiken we de westelijke wandvoet van de Triglav, waar via een Kar (een door gletsjerwerking uitgesleten ketel) de klim begint, op sommige gedeeltes gezekerd. In het Kar liggen nog sneeuwresten. Via een versnijding op de zuidflank gaat het via staalkabels en beugels naar de top van de Triglav op 2864m.

Iets verder wordt het spannend als we de wand omhoog moeten.

Ora vlijt zich tegen me terwijl ik haar schoentjes aantrek.

In de verte zien we de top al met een massa volk, dat langs de normaalroute via de Triglav-hut omhoog gekomen is. Maar we zijn er nog niet. Nog even gezellig verder klimmen in de zon met hier en daar een torentje.

Uiteindelijk bereiken we de top en is het tijd voor een uitgebreide rustpauze met picknick, terwijl we ook al een prachtig uitzicht hebben op de omgeving en op de route die we zojuist beklommen.

Ora bewaakt de Aljazev Stolp, de typische ton die in noodgevallen een viertal rechtstaande personen kan beschermen tegen wind en storm.

Langs een scherpe graat loopt een klettersteig met het nodige stijgen en dalen. De graat eindigt op een wand waarlangs we naar beneden zullen klimmen naar de Triglav-hut. We doen er zeer lang over.

Gelukkig is het hier afdalen. Dat is gemakkelijker dan omhoogklimmen met Ora, die toch 32 kg weegt en dat is toch wat als je haar omhoog moet helpen. Op een steil tot loodrecht stuk betekent het dat je haar omhoog moet trekken. Soms hang ik ze dan in haar gordel aan een band die op mijn schouder hangt. Maar hier zou het toch niet gemakkelijk geweest zijn. Bij de afdaling heb ik dus minder last van haar gewicht.

Het is de moeilijkste en ook de gevaarlijkste onderneming die ik ooit met Ora deed. Omdat ik met Ora ben, moet ik extra voorzichtig zijn. Onderaan op het steilste stuk is er geen kabel zoals normaal in een klettersteig. Enkel stiften geven een houvast.

Doch zonder kabel is het niet mogelijk om mezelf te zekeren. Gelukkig heeft Ora 100 % vertrouwen in mij. Terwijl ik met de rechterhand een stift vasthoudt voor de veiligheid, laat ik Ora op een of ander uitsteekseltje in de steile rots zich platleggen tegen de rots. Met de linkerhand houd ik ze vast en druk ik ze tegen de rots. Dit wordt eigenlijk tegelijkertijd een (niet stevige!) houvast voor mezelf. Dan laat ik met de rechterhand de stift los en voorzichtig probeer ik de volgende stift te pakken die zich een meter lager bevindt. Nu kan ik ook een metertje afdalen en daarna ook Ora een metertje laten afdalen. En zo gaat het langzaam vooruit, meter per meter.

Op een bepaald steil en gevaarlijk stuk neem ik het touw om me te beveiligen en in een soort rappel af te dalen. Het touw geeft een minder stabiel gevoel dan de stiften. Het geeft enkel de zekerheid dat ik nog een houvast heb als er iets mis zou gaan. De stiften kan ik nu niet allemaal vastnemen omdat het touw in de vallijn loopt. Eigenlijk zou ik drie handen moeten hebben: één om het touw te besturen, één om Ora vast te houden en nog één om mezelf te steunen op de rots. Hopelijk loopt alles goed af…

Op het laatste stuk is er toch nog een kabel.

Nog de laatste afklim, we zijn er bijna.

Oef !!

In de Triglavski Dom of Triglav-hut , 2516 m, kunnen we slapen in een apart gebouw naast de kapel. Er is geen afsluiting van de kamer. We liggen in een soort hal, met stapelbed, waarin een aantal kamers uitkomen.

Rustdag op de Kredarica-kam

ma 11 8 8 Vandaag houden we rustdag en slapen uit tot 7.45 uur. Na het ontbijt wandelen we naar de Dom Valentina Staniča, 2332 m, over de Kredarica, 2541m, een kam met een klein beetje klettersteig. Aan de hut liggen we lui in het gras. Je moet wel zorgen dat je uit de wind ligt om aangenaam te zonnen want op deze hoogte is het toch 'berg'fris. Na onze palacinki (pannenkoek) keren we terug langs het onderste pad: eerst afdalen richting Aljazev Dom tot op het pad dat dan met stukken klettersteig naar boven leidt naar Triglavski Dom.

In de Triglavski Dom kan men een beperkt aantal 'gerechten' eten.

's Avonds nog een anecdote die eigenlijk niets met de bergen te maken heeft. Een zatte Sloveen (spreekt enkel Sloveens) komt aan de deur naast ons aan de klink voelen. Hij zegt dat hij bij Maria moet zijn, dat men hem verwezen heeft naar 'ding dong, ding dong', want ernaast is de kamer van Maria. Een hele uitleg die op niets trekt. Hij had al aan verschillende deurknoppen gevoeld. Omdat het volgens hem nog al lang kan duren eer Maria reageert op het voelen aan een deurknop, klop ik op de deur. Een koppel steekt slaapdronken de koppen naar buiten. Dus daar is het niet… Hij wil al in mijn bed kruipen. Ik hou hem tegen en verwijs hem naar de grote hut om te gaan vragen waar zijn kamer is. Nee zegt hij, 'Jij moet dat gaan vragen'. Ik geleid hem naar buiten en wijs hem de hut. Ik kijk hem nog na tot hij een trapje af is. Hij schokt plots een trapje lager maar kan zich nog wankelend recht houden. Hopelijk is het goed afgelopen en heeft hij niet buiten moeten slapen.

Via de Planikahut terug naar de Tržaška koča

Om 6.00 staan we op en gaan we eten. Daarna dalen we langs de Planika hut terug af naar Dolic, de Traska Koca, of Triester hut. We passeren enkele plaatsen met een kabel. 't Is mistig en er waait een heel sterke wind. Alhoewel er gisteravond op tv 5 dagen zeer zonnig weer voorspeld werd met vandaag 30°, is het toch maar frisjes. We vliegen terug in ons bekende Winterraum. De hut is volledig in de mist gehuld en ook hier waait een felle wind. De Kanjavec-top kunnen we niet doen.

Kanjavec-Nordwestwand-Steig

wo 13 8 8 Er is nog heel wat mist die soms open trekt. We eten spek met eieren om ons op te peppen. Ora blijft ondertussen in het winterraum. Er zijn nog andere mensen in het winterraum, maar dat geeft geen probleem. Nochtans kan ze buiten soms vreemden aanblaffen, als die plots uit de mist opdoemen.

Tussen Tržaška koča en Zasavska koča na Prehodavci, 2071m, bevindt zich de Kanjavec-Nordwestwand-Steig, niet al te moeilijk, maar toch een beetje gevaarlijk wegens het weinig aantal zekeringen. Het lijkt me alsof alle klettersteigen in Slovenië voornamelijk uitgerust zijn met stiften en slechts in enkele gevallen ook met staaldraad. Er bestaat echter geen logisch verband. Zo is de staaldraad soms gespannen op minder moeilijke stukken, terwijl de gevaarlijke trajecten enkel met stiften verzekerd zijn.

Deze klettersteig herinnert me aan de Via delle Bocchette in de Brenta-Dolomieten: 1.000 meter hoge nagenoeg verticale rotswanden, die men doorkruist over smalle rotsbanden, op de meest geëxponeerde passages gezekerd met staalkabels. Er kunnen vroeg in het jaar nog sneeuwresten liggen.

Na Cez Dol (Sattel) op 1632 m volgt er nog een 'Geologischer Wanderweg' die ons terug naar Trenta brengt op 620 m. Met de auto bereiken we terug Altenmarkt.

Volledige fotoreeks

Zie ook de volledige fotoreeks om alle details van dag tot dag te kunnen volgen.

Infofiche over het Triglav Nationaal Park

Ligging

Het Triglav Nationaal Park vormt het grootste deel van de Julische Alpen. Het bevindt zich in het noordwesten van Slovenië en ten oosten van de Dolomieten.

Te bereiken over de autostrades via München - Salzburg - Villach

Kaart

Freytag & Berndt Wanderkarte WK 141, Julische Alpen 1:50000
Is vergezeld van een Freizeitführer, een boekje met alpinistische en toeristische info en wandelvoorstellen.