Rondwandeling Meerfeld via Mosenberg en Manderscheid

uitzicht over Meerfeld Dinsdag staat een rondwandeling van ongeveer 17 km op het programma. We vertrekken na het ontbijt rond 9 uur richting de Mosenberg, een reeks vulkanische heuvels. Maar eerst moeten we de Meerfelder Maar uit. Bijna boven hebben we een mooi uitzicht op het meer.

De route leidt via de akkers en weilanden rondom het dorpje Bettenfeld naar de eerste vulkaanresten, het Hinkelsmaar. Het landschap is glooiend en op een afstandje steken de Hinkelsmaar en de Windsbornkrater boven de heuvels uit.

De krater van het Hinkelsmaar is helemaal verland. De bodem bestaat uit gras en bloemen, zelfs het meer is verdwenen. Via een pad lopen we rond de Hinkelsmaar.

Bospad naar de rand van Windsbornkrater

Al snel worden de contouren van de volgende vulkaan zichtbaar, de Windsbornkrater. Hier is aan de vorm en de gesteenten goed te zien dat het een echte stratovulkaan is geweest, die is opgebouwd door diverse lagen lava en vulkanisch as.
Hier is wel nog een meer aanwezig. In de kom groeien wel veel bomen en over enkele duizenden jaren zal naar alle waarschijnlijkheid ook dit kratermeer niet meer bestaan.

Kratermeer Windsborn

Groeve bij Windsbornkrater Als we weer verder gaan over het bospad komen we onder aan de heuvel een afgraving van lavazand tegen. Ook liggen overal grote brokken lavagesteente die ooit door de vulkaan zijn uitgespuugd.

Overal staan de graslanden vol met bloemen. Dat is het voordeel van een wandeling in het voorjaar.

We volgen de beek Horngraben richting de Wolfsslucht. Overal zijn vulkanische afzettingen zichtbaar.

Vulkanische gesteenten

detail afzettingsgesteente

Klik op foto voor vergroting
bedding Meerbach - Kleine Kyll We dalen via een bospad af in een door de beken uitgesleten dal. Hier mondt de beek Horngraben uit in de beek Kleine Kyll.

Het bos ziet eruit als een sprookjesbos. Overal met mos begroeide stenen en varens. Het lijkt wel op het bos van La Gomera.

Klik op foto voor vergroting gesteente

bospad langs beekje Meerbach

basaltzuilen in de Wolfsslucht

Nadat we de kruising van de 2 beken achter ons hebben gelaten lopen we via de Wolfsslucht verder. We komen langs een wand met basaltzuilen, een niet veel voorkomende vorm van vulkanische gesteente.

Klik op foto voor vergroting

Via bospaden langs de Kleine Kyll lopen we verder richting Manderscheid. Na een korte klim zijn we in het dorp waar we een lunchpauze houden. bos en gras
richting Meerfeld De route gaat verder over bospaden en af en toe een stukje asfaltweg langs de beek.

We horen en zien continue vogels in alle soorten en maten.

We komen zelf een slangetje tegen, maar die is banger voor ons dan wij voor hem.

Nadat we het bos verlaten hebben begint een klim naar de rand van het Meerfelder Maar. Via weilanden en korenvelden komen we weer boven het meer uit. Nu nog een afdaling richting het dorp en de eerste wandeldag zit erop.

dag 1     dag 3