Saut des Cuves

Slideshow - Saut des Cuves

Een mooie tocht langs de Saut des Cuves, deels boven deels onderlangs gelopen. Bij Pont des Fées kun je picknicken, maar ook een stukje verder is een grote picknickplaats. Onderweg langs het natuurpad veel informatieborden bij beplanting en bomen. Ook een enorme steen die zeker kinderen uit zal dagen om erop te klimmen. De Gorge des Roitelets is bijzonder mooi, spannend en verrassend, wel intensief.

Een deel van de deze tocht zal zeker voor kinderen en ouders spannend zijn, de volledige tocht iets te veel van het goede voor de kleinere kinderen. Ook geschikt voor honden als deze hun grens kennen.

Tijdsduur - Circa 2 uur

Afstand - Circa 6 kilometer

Hoogteverschil - 257 meter - hoogste punt 910 meter - laagste punt 653 meter

Zon - Weinig 80% ligt in de schaduw

Seizoen - Zomer, droog weer

Kaartnummer - IGN-kaart 3618 OT - Le Hohneck-Gérardmer 1 : 25 000

Markering - Groene rechthoek - Rode dichte cirkel

Startpunt - Google-Maps ... - Parkeerplaats bij Saut des Cuves. Deze ligt net buiten Gérardmer op de weg naar Xonrupt-Longemer op de kruising van de D417 en de D8.

Beschrijving - Vanaf de parkeerplaats kun je de route linksom of rechtsom lopen. Wij hebben hem linksom gelopen. Volg de markering groen vierkant. Deze is af en toe wat slecht aangegeven. Langzaam ga je omhoog langs de Saut die in de diepte met je mee kabbelt. Onderweg een grote steen en verschrikkelijke hoge dennenbomen, circa 50 meter hoog. Bij Pont des Fées maak je een oversteek, dit is een heerlijke picknickplaats, maar ook een eindje verder, linksaf na pont des Fées, de markering gele open cirkel, is een mooie grote picknickplaats, met informatiebord.

De wandeling kun je voortzetten over een onverharde brede weg, maar ook voor de linkeroever kiezen waar een natuurpad uitgezet is. Wij hebben het laatste gedaan. Bij de picknickplaats steek je de brug over en volg je dit pad. boven aangekomen is een beetje onduidelijk hoe nu verder. Je buigt iets met de bocht mee naar links en moet dan direct rechts. Je kijkt dan een afgrond in maar je kunt er naar beneden. in de diepte zie je een sluisje liggen met een ijzeren brug, deze is begaanbaar. Aan de overkant volg je de route Gorge des Roitelets. Deze smalle kloof is lastig begaanbaar, maar zeker meer dan de moeite waard. Volg het pad met bruggetjes aan het eind ga je naar boven en kom je uit bij Ferme de Vologne.

Wij zouden daarna de tocht vervolgen via de GR 535, markering groen vierkant en gele open cirkel, tot aan de afslag rechts naar boven, markering gele cirkel, naar Roche des Bruyères. Om weer af te dalen, markering rode dichte cirkel, naar de Saut des Cuves. Een lichte knie blessure maakte dat onmogelijk. En zo hebben we helaas de tocht niet rond kunnen lopen, maar zijn, markering rode dichte cirkel, afgedaald naar Pont des Fées.

Opmerking - Niet al te intensive tocht, behalve de Gorge die naast dat er veel obstakels zijn, over gladde rotsen gaat. Goede stevige hoge wandelschoenen met een goed profiel zijn hier geen overbodige luxe. De Gorge is niet zo lang dus ook voor kinderen wel te doen. De volledige tocht inclusief de Roche des Bruyères kan net te veel zijn voor te kleine kinderen.