Draadloze PTT-knop

Op mijn zoektocht kom ik van alles tegen waarvan ik niet wist dat het bestond. Neem nou de headset met draadloze PTT-knop. Dan heb je dus wel een bedrade headset, maar de PTT-knop op je stuur hoef je dan niet aan te sluiten. Dus even snel afstappen met je helm op en een bosje van dichtbij gaan bekijken, of een verkeersbord, of een benzinepomp, verloopt dan zonder draadjesgepiel.

Geinig.

Maar dat was toch niet helemaal wat ik zocht. Ik wilde volledig draadloos. Hoewel ik nu zoveel relatief negatieve verhalen heb gelezen dat ik alweer neig naar een volledig bedrade set, waarvan de headsets dan een voldoende mate van degelijkheid bezitten om het een paar jaar te kunnen doen. En tegen die tjid moeten er dan dus nog wel nieuwe (passende!) headsets te koop zijn.

Ik moet trouwens zeggen dat de stekkers van deze headset er wel degelijk en vertrouwenwekkend uitzien. Er is nog hoop!

Geplaatst in Headset | Een reactie plaatsen

Midland G8E BT

Zoals eerder al genoemd heeft de Midland BT445 een opvolger gekregen, de G8E-BT. Meer details vindt je hier.
Ondertussen krijg ik geen echt warm gevoel bij het hele bluetooth-gebeuren. Klachten over vertraging, moeizaam ‘pairen’ van headset en porto, niet-compatibel zijn van headsets en porto’s (bluetooth schijnt er in verschillende fabriekseigen varianten te zijn) en irritante vertragingen doen de nekharen overeind staan. Ik wil juist graag minder gedonder, niet méér!

Ondertussen probeer ik parallel aan deze blog een soort voor/tegen sheet op te zetten waarop op een overzicht van mijn bevindingen kan worden bijgehouden. Daar horen jullie nog meer van.

Geplaatst in Portofoon | Getagged , | Een reactie plaatsen

Headset

Op de motor heb je aan alleen een portofoon niets, er zal ook een headset bij moeten. Ik had me er nog niet zo in verdiept, maar ga dat nu maar eens doen. Want er zou dan natuurlijk een bluetooth-headset moeten komen. Na een korte blik op wat prijzen hier en daar had ik eerst even een bakje koffie nodig.

Wat is dat spul duur! Mooie headsets hoor, maar ze durven er dan ook meer dan 200 euro voor te vragen! Dat samen met een portofoon van 100+ euro wordt een hele investering… Gelukkig hebben we de Conrad nog, hoewel het daar nog steeds een flinke duit moet kosten.

Maar goed: als het hele gezelschap waarmee je rijdt een bluetooth-portofoon gebruikt kan ieder voor zichzelf bepalen of hij een bedrade headset (40-50 euro) of een bluetooth-headset gebruikt. Bijkomend nadeel van een bluetooth-headset: daar moeten ook batterijen in. En als die leeg zijn is er dus geen communicatie meer mogelijk. Punt van aandacht…

Geplaatst in Headset | Getagged , | Een reactie plaatsen

Alan BT445 / Midland BT445

De eerste portofoon met Bluetooth voor een draadloze verbinding met Bluetooth headsets. De ideale oplossing voor de motorfiets. Communicatie tot wel 6km.

Midland 445BT

Alan Midland 445BT (Bluetooth) portofoon

Omvang levering:
    * 1 portofoon
    * 1 riemklem
    * 1 externe PTT-toets.

Highlights
    * Bluetooth
    * Spraakbesturing (VOX)
    * Trillingsalarm

Uitvoering:
    * Verlicht scherm
    * Scanfunctie
    * VOX-functie
    * Automatische ruisonderdrukking
    * Monitorfunctie
    * 38 subkanalen (CTCSS)
    * Toetsenblokkering
    * Batterijaanduiding
    * Hoofdtelefoon- en luidsprekeraansluiting
    * Energiebesparingsmodus
    * Trilalarm
    * Stopwatch
    * Zendvermogen instelbaar.

Geplaatst in Portofoon | Getagged , | Een reactie plaatsen

Bluetooth? (2)

Ik heb nog wat meer zoekwerk gedaan over Bluetooth (BT)-portofoons. Ik kwam een interessante kandidaat tegen: de Midland BT445 (ook wel bekend als Alan BT445). Deze portofoon kan via BT met een helmset communiceren. Dat is dus wel wat ik zoek.

De BT445 heeft ondertussen al een opvolger, de G8. Prijzen liggen erg dicht bij elkaar, dus ik ga nog een keertje zoek de verschillen doen. Ondertussen vond ik op een forum wel een quote van een poster: ”maar ik heb wel bij klanten van ons gezien dat de BT portofoons heel traag zijn (we hebben overigens nooit BT portofoons geleverd), te traag voor rijles bijvoorbeeld”. En dit is geen post van 3 jaar geleden ofzo, maar gewoon uit 2010. Dus dat is weer een kleine domper op de feestvreugde.

Zodra ik meer tijd heb zal ik even een plaatje posten van die BT445.

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Bluetooth? (1)

Een van de redenen waarom deze zoektocht op touw wordt gezet is dat de kabels van mijn huidige portofoonset moeilijk (en steeds moeilijker) te krijgen zijn en dat ze best duur zijn. Van het geld dat ik ondertussen aan kabels heb uitgegeven had ik die hele portofoonset 3x kunnen kopen.

Dus is de logische gedachtengang: van die kabels moet ik af. Dan komt Bluetooth al snel in beeld. Met bluetooth kun je apparaten onderling draadloos laten communiceren. Dus bijvoorbeeld: een zender in een motorhelm en een ontvanger in een andere motorhelm (die van je maatje).

Deze sets zijn er wel, bijvoorbeeld de Scala Rider. Grote nadelen van deze sets zijn het relatief geringe bereik (ten opzichte van PMR portofoons) en het feit dat er met maximaal 3 zender/ontvangers gecommuniceerd kan worden. En laat ik nou een set zoeken waarbij je met minimaal 4 personen met elkaar kunt babbelen.

Dus “pure bluetooth” om het maar zo te noemen valt af, in ieder geval tot de 3-personen-grens overschreden wordt.

Een andere interessante optie is het koppelen van een PMR-portofoon aan een bluetooth-headset. Dan heb je een groot deel van de storingsgevoelige kabelboel geschrapt. Wat je dan overhoudt is een portofoon, een PTT-knop die nog wel bekabeld met de portofoon verbonden moet zijn, en een Bluetooth-headset (die dus draadloos met de porto verbonden is).

Voorwaarde: de portofoon moet bluetooth ondersteunen. Nou zijn die er gelukkig, en daar wilde ik me in mijn zoektocht als eerste eens op richten.

Een andere optie is om een portofoon zonder Bluetooth-interface te verbinden met een soort Bluetooth-adapter. Maar dan heb je weer een bekabeld apparaatje erbij, dat wordt me teveel gedoe.

De laatste optie is om toch bekabeld te blijven gebruiken, maar dan graag een beetje degelijke kabels, en niet te duur (met het oog op mogelijke regelmatige vervanging).

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , | Een reactie plaatsen

The hunt is on…

Deze blog is bedoeld als geheugensteuntje in mijn zoektocht naar een goede, makkelijk te gebruiken, en vooral: niet te dure motorportofoon. Ik wil hier informatie opnemen over wat ik belangrijk vind, welke mogelijkheden er zijn en hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Een goede portofoon vinden voor op de motor is zo makkelijk nog niet. Dus ik ga het proberen, en je kunt hier volgen hoe het gaat…

Geplaatst in Portofoon | Getagged , , | Een reactie plaatsen