Wie ben ik?

Je bent op de website van Kasper van der Heijden. Ik ben musicus, programmeur en vader van een mooie dochter.

Achtergrond

Mijn hobby en mijn werk is gitaar spelen. Sinds 1998 geef ik muziek- en gitaaronderwijs, voor alle leeftijden en alle niveaus.

In 2001 ben ik afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ik klassiek gitaar heb gestudeerd bij Lex Eisenhardt. Ik volgde elektrisch gitaar bij Hans Kunneman, en flamencogitaar bij Erik vaarzon Morel.

Mijn interesse voor de gitaar is op jonge leeftijd gewekt door rockgitaristen, maar al snel kreeg ik een affiniteit met oude muziek, met name Johann Sebastian Bach. Tijdens mijn studie heb ik daarnaast interesse gekregen voor de Flamencogitaar. Tegenwoordig speel ik nog steeds graag Bach en Flamenco.

Gitaren

Ik bespeel de volgende gitaren:

  1. Paulino Bernabé, modelo 50

    (Zie afbeelding) Mijn concert-gitaar, een absolute top-gitaar. Geheel met de hand gemaakt in 1998, met een fichte bovenblad, en Rio (Braziliaans) palissander zij- en achterbladen. Deze gitaar zingt fantastisch in alle registers. Hij is overigens wel aan revisie toe.

  2. Bernabé Antonio Lopez

    Een studiegitaar gemaakt volgens het idioom van Paulino Bernabé. Deze gitaar heeft een Fichte bovenblad, en zij- en achterbladen van Indisch palissander. Deze gitaar is voorzien van een slagplaat, en is een felle gitaar.

  3. Armin Hanika, pf 40

    Een studiegitaar met een ceder bovenblad, en een mahonie kast. Deze gitaar is deels handgemaakt, en heeft een warme klank, door het ceder. Deze gitaar heeft ook een slagplaatje. Omdat deze gitaar `over zijn top` is, gebruik ik hem alleen voor les.

  4. Fender USA Stratocaster

    Een mooie, goed klinkende babyblue elektrische gitaar.

De aanschaf van een gitaar

Een gitaar kopen is vaak lastig, omdat het niet zo is dat je voor veel geld altijd een goed instrument koopt. Er zitten haken en ogen aan. Lees hier waar je op moet letten als je een gitaar wilt kopen.

Muziek theorie

Hier leer je alles over intervallen, toonladders, drieklanken en expressies. Test je kennis over muziek theorie!

De geschiedenis van de gitaar in een notendop

De voorloper van de gitaar is de Muziekboog, die via één snaar op de meest eenvoudige manier klanken voortbrengt. Op één snaar kan men niet veel, dus werd de boog uitgebreid met meerdere snaren van verschillende lengten, waardoor je verschillende toonhoogten voort kon brengen.

De Grieken hadden de Kithara. De Kithara geldt als oorsprong van het moderne woord 'gitaar'. De Romeinen namen dit instrument over en verspreidde dit over heel Europa. De Moorse invasie bracht in de 8e eeuw een aantal luitachtige instrumenten naar Spanje. De belangrijkste hiervan is de Ud, die vandaag nog steeds bespeeld wordt.

De eerste echte gitaren komen we tegen in de vroege renaissance, in de 14e eeuw. De zogenaamde Barokgitaar had voor het eerst een 8-vormige klankkast, al was ze een stuk kleiner dan de huidige gitaar, en had ze ook minder snaren: aanvankelijk 4, later 5. De Vihuela was ook een populair instrument. Vooral in Spanje. Later deed de Luit zijn intrede in Europa, die de Vihuela verdreef. Sindsdien is de gitaar groter geworden, de klankkast breder, de 8-vorm duidelijker, en er zijn er meerdere snaren bijgekomen. Ook de stemming van de snaren is veranderd.

Tot de huidige generatie gitaren behoren de moderne klassieke gitaar, de flamencogitaar, de folkgitaar en de elektrische gitaar. Tot in het midden van de 19e eeuw werd er geen onderscheid gemaakt tussen een klassieke gitaar en een flamencogitaar. Beide vormen zijn voortgekomen uit de Spaanse gitaren uit het begin van de 19e eeuw. Tegenwoordig is er wel een verschil: de snaren op een flamenco-gitaar zijn lager op de toets. Dit heeft als gevolg dat het instrument makkelijker bespeelbaar is, maar vooral dat de snaren aanlopen, wat bijdraagt aan de typische klank. De Amerikaanse folkgitaar dook pas op rond 1900. Ook deze kwam voort uit oudere vormen, zoals de met darm bespannen gitaren, die emigranten uit Europa hadden meegenomen, en de gitaren uit Mexico waar het instrument met de verovering door de Spanjaarden in de 16e eeuw zijn intrede deed.

De folkgitaar was weer de voorloper van de elektrische gitaar: de eerste akoestische elektrische gitaren uit de twintiger en dertiger jaren waren, op het element na, vrijwel gelijk aan de folkgitaren uit die tijd.