Meld je klas nu aan! En laat je leerlingen kennis maken met het plezier en de kracht van taal en performance. Wie weet zit in jouw klas wel de nieuwe Jonge Stadsdichter van volgend jaar. Uit elk stadsdeel kunnen twee scholen meedoen en deelname is gratis.
Van iedere school die meedoet krijgt één klas in het najaar zes gratis lessen in schrijven en performen, verzorgd door docenten van Huis van Gedichten, en een gratis bezoek aan de tentoonstelling Back Street in het Literatuurmuseum. De inschrijvingen voor de scholenwedstrijd zijn nu geopend en de deadline voor het inschrijven is 31 mei. Kijk voor meer info op deze pagina of schrijf je direct in via het formulier.
De Jonge Stadsdichter van dit jaar is Adelina Ignat van het Gymnasium Haganum. Op Nationale Gedichtendag op 30 januari won zij de finale van de vorige scholenwedstrijd met haar gedicht “Bubbel”.
Verzet je niet tegen mij, zo erg ben ik niet.
Verzet je niet tegen mij, ik was het niet.
Hoe zeer het ook mag zijn.
Hoe raar het ook mag klinken, ik ben je duivel niet.
De man in zwart, die je hart vergeet, dat ben ik niet.
Dus verzet je niet tegen mij, zo erg ben ik niet.
Verzet je niet tegen mij, ik was het niet.
Pijn is het om je te zien. Alleen in het donkerste licht.
Pijn is het om je te zien. Rennend van de man in het zwart.
Ik bedoel je geen kwaad, schrik niet van me.
Ik bedoel je geen kwaad, werk niet tegen mij.
Verzet je niet tegen mij, zo erg ben ik niet.
Verzet je niet tegen mij, ik was het niet.
creatieve uitdagende lessen. Leerlingen werden de hele les door gestimuleerd te geloven in zichzelf en hun creaties. Sommige leerlingen hadden het nodig een beetje op weg te worden geholpen. De sfeer in de groep was veilig en respectvol. Er werd naar elkaar geluisterd.
Ieder jaar voorafgaand aan dodenherdenking, krijgen leerlingen van Johan de Witt twaalf uur les van Huis van Gedichten. De leerlingen vertalen hierbij Dodenherdenking naar hun eigen leven; ze doorvoelen waar Dodenherdenking over gaat. Vinden hierbij hun eigen woorden en ervaren zo de kracht van poëzie. Zowel bij het maken, als bij de voordracht. Samen met […]