2020 COVID19 : Historic Rally Promotions maakt balans.

2020 COVID19 : Historic Rally Promotions maakt balans.

COVID19 heeft onze hele samenleving on hold gezet, en niet in het minst de autosport. De activiteiten van HISTORIC RALLY PROMOTIONS zijn dit jaar dan ook beperkt gebleven, maar wel uiterst ...

Read More

HISTORIC RALLY PROMOTIONS 2019  Podium in Rallye du Mont Blanc VHC

HISTORIC RALLY PROMOTIONS 2019 Podium in Rallye du Mont Blanc VHC

Kurt Vanderspinnen en Renaud Herman behaalden een zeer mooie derde plaats in de 40ste Rallye du Mont Blanc VHC. Twaalf klassementsproeven, goed voor 170 km tegen de chrono gespreid over twee ...

Read More

Overwinning RS Micky Preview Rallye du Mont Blanc

Overwinning RS Micky Preview Rallye du Mont Blanc

Het team van Kurt Vanderspinnen is het eerste deel van het seizoen 2019 iets minder in de kijker gekomen, ondanks enkele zeer mooie resultaten in Classic Spring Roads en Marathon ...

Read More

Podium tijdens Classic Spring Roads regularity

Podium tijdens Classic Spring Roads regularity

Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde Ford Cortina Lotus                       Afgelopen weekend stond het kruim van de regularityrijders aan de start van de Classic Spring Roads, een regelmatigheidsrally met geheim parcours dat zich uitstrekt ...

Read More

Rallye du Mont Blanc – Morzine 2018

Rallye du Mont Blanc – Morzine 2018

Rallye du Mont Blanc – Morzine 2018 Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde ABARTH 124 RGT Afgelopen weekend vond in het Franse Morzine de 70ste editie van de Rallye du Mont Blanc plaats. Met ...

Read More

‘Historic Rally Promotions doet een zijstapje naar modern’

‘Historic Rally Promotions doet een zijstapje naar modern’

  Het team Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde zal op 6 tot 8 september deelnemen aan de Rallye MONT BLANC Morzine, en dit met een ABARTH 124 RGT! Neen, niet met een versie ...

Read More

Archief

Racing and/or Rallying is a very exciting sport,
Racing and/or Rallying in classic or historic cars is even more exiting, combining the spirit of competition with the basic mechanics of these cars from the ’50, ’60 and ‘70ties. Additionally, you get the enthusiasm and camaraderie of the historic competitors for free.

 

2020COVID19 heeft onze hele samenleving on hold gezet, en niet in het minst de autosport.

De activiteiten van HISTORIC RALLY PROMOTIONS zijn dit jaar dan ook beperkt gebleven, maar wel uiterst succesvol. We maken even de balans.

Het seizoen startte héél vroeg. Het allereerste weekend van het jaar stonden Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde aan de start aan de start van de HAEVYY NEW YEAR RALLY met de Alfa Romeo Giulietta Sprint, die nog maar net uitgerust was van de zware LE JOG enkele weken ervoor. Tussen een uitgebreid veld van in hoofdzaak Nederlandse topteams, werd meteen de overwinning weggekaapt. Een schitterende start van het nieuwe jaar.

Enkele weken later was het weer prijs. De tweedaagse Ronde door Vlaanderen werd eveneens gewonnen door Kurt en Bjorn, ditmaal met de oersterke Volvo 142S.

De plannen daarna zoals Spring Roads, Rallye d’Antibes, Rallye des Vosges etc. vielen in het water.

Onmiddellijk na de zomer kon dan toch de Escort Mk1 buitengelaten worden, en dit voor de Rallye du Mont Blanc, tellend voor het Frans nationale kampioenschap, en dat met ‘oude bekende’ Erwin Berkhof. Het werd een zeer boeiende wedstrijd. Na de ganse eerste dag gedomineerd te hebben, diende op het einde van de rally met enkele kleine probleempjes  afgerekend te worden. Toch werd nog de mooie derde podiumplaats behaald.

Twee weken later stond dan de rally van de familie Vanoverschelde op het menu, of de Belgian Westhoek Classic. Kurt Vanderspinnen ging van start met Anton Dupan aan de rechterzijde in de Ford Lotus Cortina, en … na een secondenduel ging de grootste beker alweer naar Historic Rally Promotions.

Naar het einde van het seizoen werden nog vele plannen gesmeed, maar de lock-down die heel Europa overheerst, beslist er anders over.

Slechts 4 rally’s dit jaar, maar met 3 overwinningen en een 3de plaats algemeen, toch zeer mooie resultaten.

Wij maken ons op voor 2021. Als het allemaal een beetje mag, bovendien met een écht historisch automobiel… Er werd immers geïnvesteerd in een vooroorlogse auto, momenteel volop in ombouw naar rally-trim… .

Wordt vervolgd!

IMG_0285 2020-4 2020-3 2020-2 2020_1

Stay safe!

Kurt Vanderspinnen en Renaud Herman behaalden een zeer mooie derde plaats in de 40ste Rallye du Mont Blanc VHC.

Persbericht_HistoricRallyPromotions_MontBlancRallye

Twaalf klassementsproeven, goed voor 170 km tegen de chrono gespreid over twee dagen., stond de 46 deelnemers te wachten.

De wedstrijd trekt steeds een zeer sterk deelnemersveld, met maar liefst 5 potente M3’s, een Cosworth 4*4 en een Lancia Delta Integrale. Daarnaast een resem Porsches 911, Escorts Mk2, Renault Alpines en zelfs een echte Lancia 037.

De Franse federatie heeft het zeer goede initiatief genomen om de zogenaamde ‘Youngtimers’ van de FIA periode J in een aparte klasse op te nemen met een eigen klassement en eigen nationaal kampioenschap (genaamd ‘France Tarmac VHC – Periode J’). Op deze wijze blijven de echte historic rally wagens hun eigen wedstrijd en kampioenschap (‘France Tarmac VHC’) behouden.

Met de Escort Mk1 streed het team van Historic Rally Promotions uiteraard in deze klasse tegen de Porches, Escort Mk2’s, Alpines enz. Na de eerste dag met maar liefst 8 klassementsproeven stond het team derde.

Kurt Vanderspinnen : ‘Het was een erg lange dag, die voor ons zeer goed is verlopen. De auto is perfect en de samenwerking met Renaud in een eerste echte wedstrijd verloopt zeer goed. Franstalige nota’s klinken zelfs wat melodieuzer. Morgen gaan we onze positie proberen te behouden’.

Daar slaagde het team volledig in. De resterende proeven, waaronder tweemaal de legendarisch Col de Joux Plane, werden foutloos afgewerkt.

Een verdiend podium voor de andermaal zeer betrouwbare Ford Escort Mk1, geprepareerd en bijgestaan door BLIX MOTORSPORT.

Persbericht_HistoricRallyPromotions_MontBlancRallye_2 Persbericht_HistoricRallyPromotions_MontBlancRallye_3

Het team van Kurt Vanderspinnen is het eerste deel van het seizoen 2019 iets minder in de kijker gekomen, ondanks enkele zeer mooie resultaten in Classic Spring Roads en Marathon de la Route met de Ford Lotus Cortina.

cortina

De reden is dat er moest gezocht worden naar een nieuwe copiloot. Kurt Vanderspinnen : “Mijn vaste copiloot heeft, om persoonlijke en familiale redenen, besloten een jaartje de helm aan de haak te hangen. Ik moest dan ook op zoek naar een vervanger. Tijdens de Marathon de la Route kwam ik in contact met Renaud Herman. Een zeer gemotiveerde jongeman uit Spa, met al een aardig palmares. Ik besloot om met hem in zee te gaan voor de tweede helft van het seizoen, te beginnen met de Rallye du Mont Blanc”.

Als voorbereiding op deze wedstrijd werd op 25 augustus van start gegaan in de RS Micky, een beetje de hoogmis van de Luikse ASAF, met een klassementsproef uit de Condroz rally van niet minder dan 26 km, die 3 maal werd afgewerkt.

 

De eerste samenwerking tussen Renaud en Kurt resulteerde al meteen in een algemene overwinning bij de Historics. Dit geeft alvast vertrouwen naar de toekomst.

Kurt Vanderspinnen : “In het begin was het even wennen aan de Franstalige nota’s, maar al snel vonden wij het goede ritme. Dit stelde ons instaat om, samen met BLIX MOTORSPORT, de afstelling van de Escort te verfijnen. In de laatste doortocht was het vertrouwen in de auto én de copiloot optimaal. Dit was de ideale voorbereiding voor de Rallye du Mont Blanc”.

 

 

Afspraak op 5 tot 7 september in Morzine!!!

es1  es2

 

Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde
Ford Cortina Lotus
hrp19
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afgelopen weekend stond het kruim van de regularityrijders aan de start van de Classic Spring Roads, een regelmatigheidsrally met geheim parcours dat zich uitstrekt tussen Remouchamps en Neufchâteau zonder de passages te vergeten in de Eifelstreek en de regio van Spa-Stavelot.
Ook Historic Rally Promotions’ team Kurt Vanderspinnen & Bjorn Vanoverschelde stond aan de start van deze wedstrijd georganiseerd door een zekere Willy Lux…
Kurt en Bjorn vervoegden het startveld -goed voor 75 teams waaronder alle Belgische regularityspecialisten- in hun Ford Cortina Lotus by Blix Motorsport.
“Niettegenstaande de organisatie ons de ganse dag een schitterend parcours voorschotelde was het vooral de afsluitende avondetappe die indruk op me maakte”, aldus Kurt Vanderspinnen. “Die etappe speelde zich af in de Eifel met 30% onverharde wegen met elke 2 à 3 minuten een tijdcontrole. Een uitdaging om in de duisternis op het geheime parcours alle tijdcontroles op tijd aan te doen. Rallyrijden zoals het vroeger was!”
Het team legde na 400 uitdagende kilometers beslag op de 3de positie in de eindrankschikking. Bjorn Vanoverschelde: “In tegenstelling tot klassieke snelheidsrally’s ontdek je in dergelijke wedstrijden het parcours voor het eerst. Een extra uitdaging dus als navigator. De volgende afspraak die gepland stond, Tour de Corse, dien ik last minute over te slaan waardoor de Escort MK 1 -ons strijdwapen voor de klassieke snelheidsrally’s- nog even op stal blijft.”

Rallye du Mont Blanc – Morzine 2018

Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde

ABARTH 124 RGT

Team Milano Racing Mont-Blanc '18-14

Afgelopen weekend vond in het Franse Morzine de 70ste editie van de Rallye du Mont Blanc plaats. Met 29 R5 wagens, 2 World Rally Cars en 9 GT wagens aan de start kon de 6de manche van het Frans kampioenschap uitpakken met een schitterend deelnemersveld. Tussen die hedendaagse topwagens prijkte ook de ABARTH 124 RGT van Kurt Vanderspinnen & Bjorn Vanoverschelde. Ze kwamen uit voor het team MILANO RACING met als teamgenoot Nicolas Ciamin, ook actief in het Wereldkampioenschap rally, die reeds het potentieel van de ABARTH 124 RGT bewezen heeft.

Een ander team, een andere auto en voor het eerst niet actief bij de historic-wagens… . “Een grote uitdaging.  We leren elke kilometer bij. Voor de start reden we slechts 40 testkilometers in kletsnatte omstandigheden en het ganse weekend kondigt zich droog aan. We wijzigden dan ook de basisafstellingen om vertrouwen te winnen“, vertelde Kurt Vanderspinnen na de eerste KP van 19 km.

Terwijl teamgenoot Ciamin meteen aan de leiding ging in de RGT klasse bouwden Kurt & Bjorn het tempo stelselmatig op. “De kloof met de concurrentie verkleinde en voor het ingaan van de avondlus beslisten we om het tempo nog wat op te drijven”, vertelde Bjorn. Het leverde het team een eerste top 3 tijd op tijdens één van de nachtelijke proeven!

De tweede wedstrijddag werd op hetzelfde elan gestart. “Nochtans hadden we vooraf gezegd dat we niet naar de tijden gingen kijken bij onze eerste deelname met de ABARTH, maar onze zin voor competitie is te groot”, lachte Bjorn bij het ingaan van de laatste lus. Een top 3 notering in de RGT-klasse zat er namelijk in en die zou ingevuld kunnen worden door 3 ABARTH’s… .

Helaas ging één van de ABARTH, ingezet door een privé-team, van de weg af. “Het verzekerde ons dus sowieso van een top 3 in de GT klasse en we beslisten om de aanval op de voorligger niet verder in te zetten en onze positie te handhaven. Uiteindelijk is een 3de plaats voor onze première in de moderne rallysport iets waar we vooraf voor getekend hadden en staan 2 ABARTH’s tegenover een meute Porsches op het podium. Opdracht volbracht dus…”, aldus een zeer tevreden Kurt Vanderspinnen.

Sponsors

3 Generations of Ford Rally Cars in Ypres Historic 2013

Photo’s