Handvatten om iets te doen tegen pesten

Wat is dan wel een goede manier om pesten aan te pakken. Blijkbaar kunnen we van alles afspreken over pesten aanpakken, maar leidt dat niet per se tot een afname van het aantal pestgevallen. De eerste stap die ik noemde was: Doe iets. Dat klinkt logisch, maar het is een grote uitdaging. Een pestprotocol schrijven is…

Pestprotocol: Iets doen of iets constateren?

Er zijn pestprotocollen op iedere school aanwezig. Er zijn er een paar die redelijk zijn geïmplementeerd in de school. Maar ik ben nog geen goede pestprotocollen tegengekomen. De protocollen die ik heb gelezen tonen technische handvatten. De zogenaamde Als … Dan … constructie. Het is te vergelijken met hele actieve organisaties die zich uitspreken tegen pesten.…

Pesten stoppen: Stap 1: DOE IETS!

Het eerste wat ons te doen staat is om pesten niet enkel te zien, maar om vooral te beseffen dat we er zelf iets aan kunnen doen. Ook al heb je op dat moment nog geen idee wat je precies moet of kunt doen. Het gaat erom dat er een actie verbonden is aan wat…

Pesten en Onmacht

Morgen heb ik een gesprek op het Binnenhof. Spannend. De afgelopen weken heb ik de tijd genomen om mij verder te verdiepen in de manier waarop scholen omgaan met pesten. Daarnaast heb ik veel gelezen over de discussies die zich hebben afgespeeld en de vragen die zijn gesteld in de 2de kamer over pesten. Het…

Pesten gedoogd!

Nu we weten dat we pesten kunnen stoppen is de volgende vraag: ‘Waar gaan we beginnen?‘. We gaan beginnen met het vaststellen van een visie. En daaraan koppelen we vervolgens een solide aanpak. De visie zal voornamelijk draaien om 2 zaken. Pesten nu stoppen De juiste voorwaarden op de juiste plek creëren om pesten direct te stoppen. (voor meer details…

Pesten: Zo werkt het (dus niet)!

Je kind wordt stelselmatig getreiterd, gepest, geslagen. Waar moet je dan naartoe? Je eerste ingeving is de school. Je meldt het daar. Scholen hebben immers een pestprotocol. Zij moeten weten wat eraan te doen is. Helaas blijkt het pestprotocol vooral theoretisch toegevoegde waarde te hebben. Het ontbreekt aan mensen die ervaring hebben met het toepassen…