Gouden Glimlach 2011 voor Berchemse bloemenwinkel

© © Walter Saenen

Voor het tweede jaar op rij ging de stad op zoek naar de beste buurtwinkel van Antwerpen. Pascal La Roche en Marleen Henderickx van Bloemenzaak 'Henderickx-Florival' uit Berchem gingen met de prijs naar huis.

(mtv)

Gedurende twee maanden voerden de deelnemers intensief en op ludieke wijze campagne om hun klanten te overtuigen voor hen te stemmen. Dat konden ze doen door ofwel een stemformulier in een urne in de buurtwinkel te droppen, online te stemmen of een sms te versturen. In totaal werden er bijna 47.000 stemmen uitgebracht. Verder kwam er ook een

mystery shopper

over de vloer die de verscheidene buurtwinkels uitvoerig beoordeelde.

Aan de editie 2011 namen maar liefst 381 handelaars deel, een toename van 30% tegenover de eerste uitgave. Voor de winnaar zal op 'Burendag' op 31 mei een sprankelend feest voor alle buurtbewoners in elkaar worden gestoken. En verder kan de winnende buurtwinkel op een intensieve reclamecampagne rekenen.

'Dit hadden we echt niet verwacht', reageert Pascal La Roche 'Toen net voor de prijsuitreiking werd meegedeeld dat de winnaar er met kop en schouders bovenuit stak, vroeg ik nog aan mijn vrouw:

wie zou dat kunnen zijn?

Wanneer dan even later bleek dat wij de winnaar waren, drong dat bij ons dan ook niet meteen door. Een dag later vind ik het zelfs nog steeds een beetje onwezenlijk.'

Persoonlijk contact

'Als je meedoet aan een wedstrijd, moet je er voor gaan. We stuurden dus mails naar heel ons klantenbestand met de vraag om op ons te stemmen. Daarnaast plakten we brieven aan bomen in de straat met een foto op om reclame te maken voor onze zaak en kregen klanten die vijf smsjes verstuurden een gratis bloemetje cadeau', gaat Pascal verder. 'Maar uiteindelijk speelt het bezoek van de

mystery shopper

ook een grote rol en daar kan je je natuurlijk niet op voorbereiden.'

'Het persoonlijke contact is vooral enorm belangrijk in een buurtwinkel. De mensen komen hier naartoe met een verhaal en kunnen dat ook kwijt. Verder leveren buurtwinkels naar mijn mening een iets betere kwaliteit dan een doorsnee supermarkt en doen buurtwinkels een straat leven. Juist daarom is het erg goed dat ze via deze wedstrijd worden gepromoot', besluit Pascal.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus