Auto-accu leeg. Wat nu?

Vaak is de oorzaak van een lege auto-accu onduidelijk. Toch is dit zeer belangrijk om het in de toekomst te kunnen voorkomen. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement.

Slijtage:
In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt. Is de accu al een paar jaar oud of vraagt de auto te veel van de accu dan is het raadzaam deze te vervangen. De gangbare levensduur van een auto accu is 3 tot 8 jaar. Deze varieert  echter sterk, afhankelijk van de kwaliteit en het gebruik van de accu.

Door constant teveel te vragen van de accu verkort de levensduur aanzienlijk. Dit is dikwijls het geval alsje enkel korte afstanden rijdt (de zogenaamde 'boodschappenauto') of als de auto lange tijd inactief is. Over het algemeen geldt dat - wanneer je de auto start - deze 20 kilometer nodig heeft om  de verbruikte stroom weer bij te laden. Dit geldt overigens niet voor auto's met een start-stop-functie.

Gebruikersfout:

Een accu loopt langzaam leeg, dit noemen we zelfontlading.
Daarnaast gebruikt een auto in stilstand ook stroom, voor o.a. de computer en centrale deurvergrendeling.
Stelregel is: hoe nieuwer de auto, hoe meer elektronica en hoe meer stroom de auto gebruikt in stilstand.  

Afhankelijk van de uitrusting van de auto zal dit na verloop van tijd schade aan de accu opleveren.
Des te langer de auto stilstaat, des te meer kans op blijvende accuschade.
Bijvoorbeeld tijdens een winterstop of pandemie is de kans op een defecte accu aanzienlijk.

Om dit te voorkomen is het raadzaam om de accu tijdig op te laden met een druppellader.
Behalve zelfontlading zijn er nog enkele bekende gebruikersfouten.

Denk bijvoorbeeld aan het laten branden van de lichten of het niet uitschakelen van de autoradio.
Ook dit soort kleine vergissingen kunnen funest zijn voor de accu.


Technisch mankement:
Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt. Indien de dynamo niet goed werkt, zal deze echter niet worden bijgeladen.

Het meten van lekstroom kan door de min-pool van de accu te demonteren en hier een multimeter tussen te plaatsen. Mocht je deze niet bezitten, dan is een spanningszoeker een prima alternatief. Hoe feller het lampje brandt, des te meer lekstroom je hebt. Om te achterhalen waar er precies stroom lekt, kan je de zekeringen er een voor een uithalen en weer terugplaatsen.

Dit is echter zeer tijdrovend en enkel aan te raden wanneer je vaker met elektriciteit werkt. 

Kortom:
Weet je zeker dat de accu niet leeg is geraakt door slijtage of door een gebruikersfout, dan is het van belang om de oorzaak te achterhalen. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat ook de nieuwe accu binnen de kortste keren defect is, waarbij dit ook nog eens buiten de garantie valt.


Oplossingen:
Als een accu niet op spanning is, dan beschadigt de accu en is de kans op een defect aanzienlijk. Zeker als de accu al wat ouder is. De enige mogelijkheid om de accu nog te redden is deze opladen met behulp van een deugdelijke acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer naar behoren functioneren, anders is vervangen de enige optie.
Hetzelfde geldt in het geval van een vastgesteld defect.

Noodoplossing:
De auto-accu tijdelijk laden kan met een startkabelset
Meer informatie hierover vind je hier: Hoe gebruik je startkabels?






Toegevoegd aan je winkelwagen Toegevoegd aan je winkelwagen

Wij gebruiken cookies, hiermee onthouden we de producten die je in je winkelwagentje zet. Derde partijen zoals Google Analytics gebruiken wij het internetgedrag van onze bezoekers in kaart brengen. Advertenties die je ziet zijn hierdoor afgestemd op jouw interesse. Als je niet akkoord gaat, plaatsen wij alleen cookies om de website te laten werken en om analyses uit te voeren. Wil je meer weten?