ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN CEGEKA NV

 

Deze Algemene leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die door de klant aan Cegeka Groep NV, Cegeka NV of Cegeka Health Care NV (hierna ‘Cegeka’ genoemd) worden toegekend.

1. 1. OVEREENKOMST

Deze algemene voorwaarden vervangen en ontbinden om het even welke voorwaarde van de klant, behoudens bij uitdrukkelijk andersluidend akkoord van Cegeka.

2. UITVOERING EN TERMIJN

Cegeka behoudt zich het recht voor haar opdrachten en diensten uit te voeren naar haar inzicht en werkmethoden, voor zover hierdoor de rechten van de klant en de verplichtingen van Cegeka niet aangetast worden.

Cegeka is slechts gehouden tot in haar offertes opgegeven uitvoeringstermijnen voor zover de klant binnen de overeengekomen termijnen alle nodige gegevens, stukken, acceptaties of documenten in de overeengekomen vorm zal verstrekken. In afwijkend geval zal Cegeka evenwel trachten de hieruit voortspruitende uitvoeringsvertraging tot een minimum te beperken. Eventuele bijkomende en door Cegeka verantwoorde kosten zijn ten laste van de klant.

3. PRIJZEN

Taksen en BTW zijn niet inbegrepen en ten laste van de klant. Alle facturaties zijn onderworpen aan het fiscale regime, van kracht bij de uitvoering van de prestaties.

Tenzij anders bepaald in de offerte worden de verplaatsingskosten afzonderlijk vergoed door de klant. De kosten van eventuele verplaatsingen naar en in het buitenland worden forfaitair aangerekend. Verzendingskosten van en naar de afwerkingscentra van Cegeka zijn, tenzij anders bepaald in de offerte, ten laste van de klant.

Met uitzondering van forfaitaire prijzen, opgenomen in onze offerte, worden de eenheidsprijzen jaarlijks herzien op basis van de evolutie van de nationale referentie uurloonkosten (lonen en sociale lasten) gepubliceerd door Agoria.

4. FACTURATIE - BETALING

De facturatie gebeurt, tenzij anders bepaald in de offerte, na de levering van de prestaties.

De facturen, opgesteld door Cegeka NV uit hoofde van geleverde diensten, prestaties of materialen zijn, tenzij anders bepaald in de offerte, betaalbaar 30 dagen na de factuurdatum. Zij zijn, zonder disconto, te vereffenen te Hasselt op één van onze bank- of postrekeningen, of per cheque.

Ingeval er betaald wordt per cheque, dient deze op naam van Cegeka opgesteld en gekruist te worden. Deze betaling per cheque wordt aanvaard onder voorbehoud van goede afloop.

Ingeval van niet-betaling op de vervaldag zal het volgende, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, van toepassing zijn:

(i) alle verschuldigde bedragen worden onmiddellijk opeisbaar, ongeacht de overeengekomen betalingsvoorwaarden;

(ii) een nalatigheidsinterest van 1 % per maand op het openstaande saldo en met een minimum van 25 EUR, samen met een forfaitaire vergoeding van 10 % op het openstaande saldo, waarbij elke begonnen maand als een volledige geldt. Cegeka zal daarenboven het recht hebben om alle prestaties uit hoofde van dit contract op te schorten tot aanzuivering van alle openstaande facturen.

Afwijkingen van deze betalingsvoorwaarden zijn enkel mogelijk met onze uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.

5. GEHEIMHOUDING

De klant en Cegeka verbinden er zich uitdrukkelijk toe alle fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden waarvan zij tijdens deze overeenkomst kennis kunnen hebben, geheim te houden zowel tijdens als na het verstrijken van de opdracht.

Partijen verklaren en erkennen uitdrukkelijk dat deze geheimhouding zowel geldt voor eigen geheimen van Cegeka als voor deze van klanten, prospecten, leveranciers en geaffilieerde ondernemingen. Er wordt overeengekomen dat gegevens over apparatuur, programmatuur en hun werkwijze, als bedrijfsgeheim wordt beschouwd, evenals alle inlichtingen betreffende de operaties van relaties, klanten, prospecten, leveranciers en geaffilieerde ondernemingen van beide partijen. Uitzondering op bovenstaande wordt gemaakt voor die gegevens die algemeen bekend zijn in de handelskringen of wanneer Cegeka, respectievelijk de klant voorafgaandelijk akkoord tot bekendmaking heeft verleend.

6. LEVERING EN KLACHTEN

Leveringen gebeuren op het adres van Cegeka, tenzij anders bepaald in de offerte.

Vooraleer tot het operationeel gebruik van de verwerkingsresultaten over te gaan, is de klant gehouden om op basis van zijn kennis een redelijke controle op de degelijkheid van de resultaten te verrichten. Klachten dienen binnen de 48 uur vanaf de terbeschikkingstelling van de resultaten aan Cegeka worden gemeld.

Bij ontstentenis van deze controle, welke door de klant desgevallend voor verzending in de burelen van Cegeka kan worden uitgevoerd, zal Cegeka niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor eventuele verwerkingsfouten en hun eventuele nadelige gevolgen.

Voor leveringen van prestaties of materialen moeten gebeurlijke betwistingen, om ontvankelijk te zijn, zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de dertig dagen vanaf de factuurdatum aan onze kantoren schriftelijk gemeld worden.

Betwistingen geven nooit recht om betalingen uit te stellen of om de modaliteiten ervan te wijzigen.

7. EIGENDOM

Gegevensbestanden en eigen ontwerpen die door de klant aan Cegeka worden verstrekt, blijven de uitsluitende eigendom van de klant. Cegeka is vrijgesteld van alle onderzoek naar de bron, rechtsgeldigheid of werkelijkheid van deze gegevens.

De klant staat in voor het tijdig aanbrengen van de nodige voorzieningen voor de computerinfrastructuur bij gebreke waaraan Cegeka gerechtigd is de levering uit te stellen. Alle kosten die hieruit voortvloeien voor Cegeka zullen ten laste van de klant zijn.

Behoudens expliciete afwijkingen in de offerte of in het door beide partijen ondertekende contract wordt op alle door Cegeka aangewende of ontwikkelde systemen, programma's, werkmethoden en welke andere middelen ook, geen enkel recht aan de klant overgedragen. De klant kan in geen geval aanspraak maken op enig eigendomsrecht van gebruikte technieken in programmatie, analyse en werkuitvoering, evenals wat betreft de toegepaste ideeën. Hardware blijft steeds eigendom van Cegeka tot de volledige betaling van de daarop betrekking hebbende factuur. De opdrachtgever aanvaardt evenwel steeds het risico vanaf het ogenblik van de levering.

8. NORMALE BUREELUREN EN TARIEVEN

De normale bureeluren zijn van 9u00 tot 17u00 op werkdagen. Indien de klant wenst dat de aangeboden prestaties geleverd worden buiten deze uren, zal dit aan de volgende voorwaarden aangerekend worden, tenzij vooraf schriftelijk anders overeengekomen: - op werkdagen na 17u00: normaal tarief + 50%

- op zaterdagen tijdens de normale bureeluren: normaal tarief + 50%

- op zaterdagen na 17u00: normaal tarief + 100% - op zon- en feestdagen: normaal tarief + 100%

9. VEILIGHEID

De klant draagt de verantwoordelijkheid om ter beveiliging van de gegevensbestanden op eigen kosten te voorzien in de beschikbaarheid van een dubbel van alle gegevensbestanden en documentatie welke hij aan Cegeka voor de uitvoering van de opdracht ter beschikking stelt.

10. BEPERKING VAN DE AANSPRAKELIJKHEID

Enige vertraging in de uitvoering van de opdracht door Cegeka kan geen aanleiding geven tot de betaling van een schadevergoeding. Cegeka kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een (gedeeltelijke) niet-uitvoering van de opdracht ten gevolge van de beperkingen eigen aan het voorwerp van de opdracht/het onderzoek en/of de beperkingen opgelegd door een autoriteit.

De opdracht uitgevoerd door Cegeka houdt een middelenverbintenis in en geen resultaatsverbintenis. De maximale aansprakelijkheid van Cegeka voor alle bewezen schade veroorzaakt door Cegeka in het uitvoeren of het niet uitvoeren van opdrachten haar toegekend via een offerte-bestelling procedure zal beperkt blijven tot de terugbetaling door Cegeka van ontvangen sommen betaald door de klant in het kader van de desbetreffende bestelling, gedurende een periode van drie maanden die voorafgaat aan de eis tot terugbetaling.

In geen geval zal Cegeka aansprakelijk zijn voor indirecte schade zoals winstderving of enige andere financiële of zakelijke schade, schade veroorzaakt door de beschadiging, het verlies of de vernietiging van gegevens of software of voor om het even welke klacht ingediend door derden, zelfs als Cegeka op de hoogte werd gebracht van de mogelijkheid dat dergelijke schade of klacht zich zou kunnen voordoen.

11. GELDIGHEIDSDUUR VAN DE OFFERTES

Behoudens afwijkende bepalingen in onze offertes is hun geldigheidsduur beperkt tot één maand na de offertedatum.

12. OVERMACHT

Geen enkele boete of vergoeding kan geëist worden in geval van overmacht of gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld lock-out, epidemie, algehele of gedeeltelijke mobilisatie, opeising, brand, overstroming, staking.

De vreemde oorzaak, het toeval of andere vormen van overmacht waarop een partij zich wil beroepen moeten op straffe van verval bij aangetekend schrijven meegedeeld worden aan de andere partij binnen de acht dagen na het optreden van overmacht, tenzij deze melding eveneens door overmacht onmogelijk wordt gemaakt.

13. RECHTSBEVOEGDHEID

De overeenkomsten worden uitgevoerd overeenkomstig de Belgische wetten en gebruiken. Elke betwisting of gevolg ervan zal enkel beslecht worden door de Rechtbanken van Hasselt, zelfs indien voor de betaling wissels werden getrokken, betaalbaar gesteld ter woonplaats van de koper.